Fra Lundaunet til Blåfjellet (Namsos 176/179) (31.01.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Stormohøgda før Lundaunet gård (47m)
Ascents Blåfjellet (400m) 31.01.2021

Kjørte fra Namsos og ut mot Lund Ferjeleie. (Fv 769) Like før ferjeleiet går Harranesvegen/Aunvegen ca 4 km inn mot gården Lundaunet. Jeg var litt spent på om det var noen parkeringsmuligheter her, og like før Lundaunet var det brøytet plass til ca fire biler. Denne plassen kalles Stormohøgda og her starter det en tursti mot Groftlifjellet, en pb-topp som jeg har besøkt før. Jeg fulgte traktorveien herfra som går mot gården Otterbekken. Denne traktorveien passerer Lundaunet og stor var overraskelsen da det kom opp et traktorspor fra Lundaunet. Dette er det nærmeste vi kan komme trikkeskinner i utkantene av kommunen. Dette sporet gikk helt til ei hytte øst for Liatjønna. Fra hytta var det litt ulendt ned til Trongfjordvatnet. Jeg gikk etter isen på Trongfjordvatnet og på østenden av vannet valgte jeg en umulig rute opp. Jeg regnet med at det var rokk og rent hav etter den første stigningen, men jeg ble stoppet av bratte skrenter. Jeg måtte forandre kurs og kom til en trang, bratt, smal dal med djupsnø. Dårlig fremdrift her men jeg kom opp. Gikk videre over noen vann og ned til Godfisktjønnin. Til tross for minus tretten grader ved start, og kulde i flere uker var det litt vann under snøen på denne tjønna. Det ble litt klabb under skia som jeg fjernet på noe bjørkekratt. Det var bratt videre opp mot Blåfjellet og det drønnet i snøen flere ganger, men ingen ras ble utløst. På fjellet mot toppen av Blåfjellet var det lite snø og fint å gå på ski. Toppvarde på toppen ca 15 meter fra mine koordinater. Jeg fikk ikke tid til å ta med Bugafjellet, så dette får jeg ta siden. Jeg returnerte samme veg og fortsatte brattdalen ned til Trongfjordvatnet. Jeg vil ikke anbefale verken opp eller nedturen fra vannet. Det beste ville sannsynligvis vært å følge dalen og myrene langs Skjerivasselva opp til Skjerivatnet. Jeg vil prøve den ruta til Bugafjellet. Det ble mørkt før jeg kom tilbake til bilen, men jeg var heldig med traktorsporet i ca. fire kilometer.
Statistikk:
Namsos 176/179
Trøndelag 718/1560

Parkering ved Stormohøgda like før gården Lundaunet
Traktorskinner i fire kilometer.
Hytta øst for Liatjønna
Et enslig dyrespor på Trongfjordvatnet
Utsikt mot Salvatnet fra oppstigningen mot Blåfjellet
Toppvarden på Blåfjellet mot Bugafjellet
Toppvarden på Blåfjellet 15 meter fra høyeste punkt?
Sola på tur ned på Salvatnet
Utsikt fra nedstigningen fra Blåfjellet mot Skjerivatnet
Denne bratte dalen som kommer fra Trongfjordvatnet anbefales ikke
På returen på Trongfjordvatnet med ett dyrespor og et skispor