Jøråfossen (30.12.2020)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Visits of other PBEs Jøråfossen (1,050m) 30.12.2020

Med Kris. Innmarsj fra Rondablikk på randoski med full oppakning for klatring var tungt. Ca 5 km til Frybrua i skiløyper, og ca. 1 km brøyting gjennom skogen. Kom opp til der sommerstien krysser Jøråa. Visste at det gikk an å gå i snøen på venstre side av juvet og så komme seg inn til selve fossen omtrent ved tregrensa. Men vi valgte eventyrvarianten ved å følge juvet hele veien. Først et ca 8-10 meters opptak med is, snø og vann. Kristoffer ledet. Neste opptak var bratt, hadde dårlig med is, og endte i en stor åpen dam, så var ikke fristende å gå opp her. Tok oss opp noen hyllesystemer i bratt snø på høyre side av juvet, og kom fint inn til hovedfossen. Jeg leda først opp enkleste vei, ca grad WI4 i følge Kris. Synes det gikk greit, men hadde ikke så mye margin. Satte to skruer og topptauanker i toppsvullen. Kris gikk ei oppvarmingsrunde på topptau, før han leda opp en litt hardere linje som jeg topptaua etterpå. Så gikk han opp og plukka ned ankeret. Utmarsjen ble kjip da jeg fant ut at den ene skoen ikke satt på sekken da jeg var nesten nede igjen ved skiløypa. Ble strafferunde og høy puls i 5 km halsende etter Kris