Januartur på Skorve/Gøysen - En av Seljords kjemper (31.01.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Skorve P-plass (493m)
Endpoint Skorve P-plass (493m)
Ascents Skorvetoppen (1,370m) 31.01.2021
Visits of other PBEs Skorvetoppen parkering (479m) 31.01.2021

Våknet i bilen litt for mye over klokka. Begynte å bli lyst og angret på at jeg ikke kom meg raskere opp av posen. Gradestokken viste -19, så soveposen var jammen god. Hadde egentlig bestemt meg for ettermiddagstur, men været var så fint og jeg er ikke vond å be så da ble det tur før studier. Tenkte egentlig at en ny tur til Mælefjell skulle være en god plan i dag. Ankom Seljord litt senere enn planlagt, kan de ikke få fikset hovedveien, riksvei 36, det har tatt 2år(!)
Begynte å se oppover på den flotte Skorve, fint fjell as. Så begynner jeg å studere litt kart og rutevalg og bestemmer meg heller for å gi den et forsøk.

Kjørte oppover i boligfeltene i Seljord og videre oppover dalen. Får litt vestlandsfølelse her inne, trang vei innover en dal med 500m høye vegger på hver side, dog fulle av bartrær da. Seljord imponerer stadig.

Parkeringen er ikke stor, men plass til 3 biler. Ikke bompenger, men det anmodes til å gi vipps da. Vipset noen kroner og satt på randoskia. Bratt traktorvei, men møtte scootersjåføren på parkeringen, så luksus med helt ny oppkjøring. Oppover er det noen virkelig bratte kneiker, herregud jeg er fan av fjellski, men opp her kommer en til å daue.
Lengre inn møtte jeg grunneier og eier av en støl her oppe. Skikkelig hyggelig type, advarte sterkt om skredfaren over tregrensa. Vi hadde en fin samtale om dette, samt scooterkjøringstransporten som han så frem til når snødekke etterhvert stabiliserte seg og elgen som søkte lengre ned pga snøen. Vi bestemte oss for å nyte denne fantastiske dagen hver for oss og lykke til på hver vår ferd.

Over tregrensa var det kaldt, skikkelig sur vind. Ikke noe hyggelig, men sola varmet noe. Så trugespor som krysset en flanke på 200m x 200 m midt på, 35-40 grader. Solid vurdering eller oversett terrenget ?
jaja jeg skulle ikke dit. Tuslet oppover, kroppen fungerte ikke i dag. Den var bare dritt. Hviledag i morgen.
Gjennomslagføre fra tregrensa, men virkelig ille fra ca 1100. Kom på toppen til sist, virkelig fin topp! Kald vind, men den gigantiske varden ga godt le. Gaustatoppen var innsausa i skyer, synd for de som tok turen dit.
Kjørte ned, en av de tyngste nedkjøringene jeg har hatt tror jeg. Fra tregrensa noe bedre, men tung snø i kjøre i. Mye hoppsvinger. Litt tett skog, men helt ok!

Møtte noen fjellskiutøvere i skiløypa lengre nede, offfff brutalt.

Begge stavene mine er knekt, men nå var en av dem snart knekt enda et sted, teipa over og håper at det skal holde.

Nå skal det studeres på biblioteket.