Kollhøin (27.01.2021)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Bessneset (955m)
Endpoint Bessneset (955m)
Ascents Nordre Kollhøin (1,869m) 27.01.2021 14:39
Store Kollhøin (1,925m) 27.01.2021 15:23

Det bet like godt i kinnene i dag som det gjorde i går, men vi ville likevel prøve oss på de to Kollhøin. Godt påkledde startet vi fra Bessneset. Her hadde vi i går sett et skispor som tråklet seg gjennom bjørkeskogen opp Menesbakken. Dette benyttet vi oss av. Høyere opp traff vi på nye spor som vi fulgte helt bort til Grotåe.
Jeg syntes turen langs Bessvatnet var lengre nå enn sist jeg gikk her, men omsider kunne oppstigningen begynne.
På høyde med Bukkehøe begynte det å blåse litt, og det ble fryktelig kaldt! Det var sannelig bra at vi tok matpause nede ved Bessvatnet, for her oppe fristet det ikke med noen stopp.
Vi rundet østsida av Store Kollhøin i ganske mye løssnø og nådde nordre uten problemer. For å komme opp på store valgte vi å gå opp fra sør, da det så altfor bratt ut i nordflanken.
Planen var å returnere via Bessfjellet, men det ble skumt før vi snudde, så vi gikk for samme rute ned igjen. Returen gikk således i et fantastisk kveldslys der fjellene ble både lilla og røde, og en klar måne som var nesten full hjalp oss med å finne veien.

Vi er snart ved Bessvatnet og Besshøe har kommet litt nærmere.
Utsikt mot gårdsdagens topper; Brurskardknappene. Lengst i sør kjenner vi igjen Bitihorn.
På Bessfjellet med Store Kollhøin til venstre og nordre til høyre.
De siste solstråler nytes på dagens første topp; Kollhøin nord, 1869 moh. Sola har akkurat passert Besshøe og er i ferd med å gå ned.
Morten på tur opp Store Kollhøin
De seige siste metrene før toppen.
På Store Kollhøin, 1925 moh. Tjønnholet og Nautgardstinden i bakgrunnen.