Himingen med dårlige feller (26.01.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Myregvarv P plass (690m)
Endpoint Myregvarv P plass (690m)
Ascents Himingen (1,066m) 26.01.2021
Myregvarvkollen (732m) 26.01.2021
Visits of other PBEs Himingen lett klyving (1,030m) 26.01.2021
Myregvarv p-plass (683m) 26.01.2021

Veiledermøte i forbindelse med masteroppgaven i Bø. Ville ut og nyte været. Ikke noe håp om god snø etter de siste dagenes vær så tenkte en tur til Himingen og kanskje Rognlifjellet (Dette skulle vise seg å bli hardt i dag)
Banka på fra Gavlesjå og innover. Prøvde en ny variant ved å følge tjernene store deler av veien, ikke noen mening om dette var suksess eller ei. Opp den vante bratta oppover mot ryggen. Fellene begynte her å falle av. 50 meter så puss, 50 meter ny puss. Skulle kanskje snudd? Men hadde ikke dårlig tid og hadde håp om at fellene skulle ha bedre arbeidsforhold på mer vindpåvirket snø så bare kjørte på i noen frustrerte øyeblikk. Varmt videre oppover, helt herlig lys! Mye vindformasjoner her oppe, meget stabil snø.

Borte ved toppryggen satt jeg skiene igjen og fant frem hjelm og isøks. Helt greie forhold opp ryggen, men er ganske så vertikalt ca 5 meter midt på ryggen. Porøst, men okei.
Nøt utsikten på toppen, satt ca 15 min. Vindstille, helt herlig.

Nedkjøringen var som så, men helt greit nede i skogen. Fulgte skiløypa ut, bestemte meg for å ta turen innom Myregvarvkollen, denne pleier å ha deilig nedkjøring. Tung snø ned, men svingene satt innertier.