Gaupliklumpen (Snåsa 14/50) (24.01.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Skogsbilvei fra E6, 4 km sør for Heia Gjestegård (172m)
Ascents Gaupliklumpen (597m) 24.01.2021

Frank la igjen mye snø på Snåsa. Kjørte etter E6 fra Grong og sørover. Fra Heia Gjestegård fortsatte jeg 4 km sørover. 300 meter sør for skogsbilveien til Heiås (venstre side) var det brøytet p-plass ved avkjøringa til skogsbilvei langs Storrønningsbekken. Det sto parkert en bil med henger som hadde kjørt oppover veien med scooter. Minus seks grader i dag, og vindstille, men ingen sol. Jeg fulgte scootersporet etter skogsbilveien og videre etter en traktorvei/sti. Scootersporet gikk i rett retning så jeg fulgte dette til jeg kom til en hytte SV for Svarttjønna ved Masstuslåtten. Her traff jeg scootereieren og hytteeieren. Jeg slo av en prat og takket for det fine sporet. Det var fire km. inn til hytta. Nå gjensto det 2,5 km til toppen uten spor. Det var djup puddersnø oppover mot toppen. Skiene forsvant og snøen gikk opp til knea. Noen ganger forsvant stavene helt. Puddersnø er artig på tur ned men ikke oppover. Jeg holdt nesten på å gi opp turen, men de siste femhundre meterne over skoggrensa var det fint skareføre. Jeg gikk først opp til trigpunktet på Gaupliklumpen som er 597,4 moh. Dette er oppgitt som høyeste punkt i PB, men ikke i kartverket. Det er en høyde 160 meter NV for Trigpunktet som er oppgitt til 599,5 moh. Det er en varde ved høyeste punkt. Her må pb-nåla flyttes. Returen i puddersnøen og mine egne spor gikk kjempebra.
Statistikk Trøndelag 717/1560

Fint scooterspor i fire kilometer
Puddersnø i skogen
Gaupliklumpen
Trigpunktet på Gaupliklumpen er ikke høyeste punkt (597 moh)
Varde på høyeste punkt på Gaupliklumpen (599 moh)