Burkelandsfjellet og Tirevollsfjellet (Orratuva) (24.01.2021)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Smålandsfjellet (252m) 24.01.2021 14:21
Hallandskletten (245m) 24.01.2021 14:28
Perafjellet (215m) 24.01.2021 14:39

I dag ble det tur til Osterøy. Jeg parkerte på en åpen plass ved Raknesvegen, litt sørøst for Skor. Langs traktorvei bar det oppover til et veikryss, der jeg dreide sørøstover. Her var det en del snø, men noen hadde gått på beina før meg. Det var et hardt skarelag øverst, men skaren bar ikke, så føret var litt tungt. Mot enden av den store myra sto det et skilt. Jeg tok av fra veien, og kom raskt inn på et tråkk som førte til toppen av Geitaryggen. Dette var første registrerte bestigning av toppen her på Peakbook.

Jeg tok samme vei tilbake, og fulgte traktorveien nordvestover. Etter hvert gikk veien over i en sti, som var merket med trepinner med rødmalt topp. Vest for gården Tirevoll var det merkbart mindre snø, før det igjen ble snøføre oppover mot toppen av Tirevollsfjellet. På Peakbook er navnet angitt som Orratuva. Fra toppen er det fin utsikt i alle retninger. Det er en liten treklynge på toppen, der noen har laget en benk med tak og vegger.

Deretter tok jeg samme vei tilbake til bilen, før jeg krysset dalen og fulgte en traktorvei oppover. Nede i Austlidalen var det mye vann. Ei bru over elva var 10 cm under vann. Med is på toppen måtte jeg gå forsiktig mens jeg tråkket gjennom isen. Det gikk bra. Oppi lia på andre siden av dalen ble det etter hvert snøfritt. Da jeg kom over tregrensa, ble det igjen snøføre. Videre gikk det grei sti opp til Burkelandsfjellet. Nydelig utsikt i alle retninger, og sol, lettskyet og vindstille.

Det ble en tur bort til Horsåsfjellet, før jeg tok samme vei tilbake. Nede i skaret hvor det går sti ned til Småland, gikk jeg opp en trapp og fulgte sti mot Smålandsfjellet. Her var det en del is, så jeg gikk litt ved siden av stien. Ved Hallandskletten var det en stor og fin varde, ei lita bu, en benk og bålplass. Et fint sted. Deretter tok jeg en tur bortom Perafjellet, før jeg tok samme vei tilbake til bilen. Selv om det var en del barmark, gikk mesteparten av turen på snøføre. Nede ved bilen kjente jeg på beina at det hadde vært mye trasking i snø. Det var ikke mye folk å se på turen. Totalt møtte jeg 8 personer.

Geitaryggen fra nordvest.
Fra Geitaryggen mot vest. Veten i Åsane bakerst, til venstre for midten. Burkelandsfjellet til høyre.
Fra Geitaryggen mot nordvest. Burkelandsfjellet til venstre. Tirevollsfjellet (Orratuva) til høyre.
Fra Tirevollsfjellet (Orratuva) mot nord.
Fra Tirevollsfjellet (Orratuva) mot nordvest. Gladihaug i midten, til venstre for masten.
Bro i Austlidalen.
Sti på sørvestsiden av Austlidalen.
Fra Burkelandsfjellet mot sørøst.
På vei til Hallandskletten. Like i nærheten var det en del snø, så kanskje snøen ikke legger seg i skogen her.
Varden på Hallandskletten. Valestrandsfossen til venstre for varden. Veten i Åsane bakerst til høyre for varden.