Saukampen (24.01.2021)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Saukampen (1,659m) 24.01.2021 13:55

I dag skulle det bli nok en finværsdag på fjellet, og vi ble enige om en tur på Saukampen. Vel fremme på parkeringsplassen hadde vi sol, men en frisk temperatur. Vi hadde somlet litt fra morgenen av, og var litt sent på plass, men det viste seg å være bra, for da var det 3 stykker som hadde gått opp før oss og tråkket spor i løssnøen inn til fjellet

Da er vi klare til start. SK kom i den hvite Hiluxen, og skulle gå på toppen for å fly ned igjen med paraglideren. Vi ruslet i veien, og regnet med at han ville nå oss igjen. Han valgte imidlertid et annet spor enn oss, og vi så ham ikke igjen før toppen
Her tok det av et spor opp lia etter 2 stk som hadde startet før oss. Vi nådde dem igjen litt høyere opp, og MMO tråkket deretter nytt spor inn til et annet enslig spor vi så litt høyere opp
Her tok vi en snarvei der hvor sporet var tråkket i en unødvendig sving
Da var vi så høyt oppe at vi så toppen igjen
Det er bratt opp fjellsiden, men ikke så bratt at vi vurderte at det var noen snøskred fare. I bratthenget traff vi sportråkkeren på tur ned igjen, og han mente også at det var null skredfare der han hadde lagt sporet
Her er jeg på tur opp fjellsiden
MMO på toppvarden på Saukampen
Utsikt fra toppen og bort mot Rondane
Utsikt mot sørøst hvor skyene lå lavt over terrenget
Det var kaldt men helt vindstille, så vi tok en lang matpause og ventet på at SK skulle komme så vi kunne få med oss take off
SK snart klar for take off.
Utstyret rigget og det nærmer seg
Da er han øyeblikkelig i luften
Slik endte landingen til SK. Heldigvis ble det ingen skader

SK starter flyturen:

Litt fra min aking ned igjen:

Du kan se videoer av Sigbjørn Kvannli sine mange spektakulære flyturer på You Tube