Sesongens første skitur, Blåheia og Rørliheia i Osen. (17.01.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bomkasse på Kvennlandseterveien (81m)
Ascents Blåheia (462m) 17.01.2021
Rørliheia (416m) 17.01.2021
Visits of other PBEs Kvennlandsseterveien (85m) 17.01.2021

Jeg kjørte fra Fv 17 etter vei 715 mot Osen. På turen over Osenfjellet var 18,5 minusgrader.
Nede i Steinsdalen kjørte jeg inn til venstre til Kvennlandseterveien og til bomkassen på denne veien. 15 minusgrader her. Denne veien går inn til parkeringa for kommunetoppen Storheia. Bomkassen her tar ikke vipps så jeg parkerte ved bommen. Jeg skulle uansett bare to km. innover til en stor parkeringsplass der traktorveien mot Blåheia starter. Vanligvis er denne veien skiløype på vinteren.
Jeg traff to turgåere på returen min og den ene var løypekjører, men denne vinteren er veien brøytet pga skogsdrift. Jeg gikk på ski fra bommen og fulgte et skispor på veien ca 2 km. Fortsatte inn på en traktorvei som går mot Blåheia. Siste del av denne traktorveien hadde mye småbjørk som var lagt på veien, så det var litt kronglete. Ganske mye snø under tregrensa, men over tregrensa var det hardpakket fokksnø. På toppen av Blåheia var det et trigpunkt og en liten varde. Fulgte sporene mine tilbake mot Kvennlandseterveien. Herfra fulgte jeg skogsbilveien ca. en km. Etter passering av en frosset foss går det en kort traktorvei opp mot Rørliheia. Etter den tohundre meter lange traktorveien er det flott terreng inn mot Rørliheia. Litt bratt et kort stykke opp Steinkleivheia. Gikk over bekken med det artige navnet Hønperbekken. Her var det puddersnø helt til topps. Toppen har et trigpunkt og en varde med litt småkratt på den ene siden. Lett retur etter mine egne spor, og videre ned Kvennlandseterveien til parkeringa ved bomkassen. 15 minus også på slutten. men det var sikkert litt mildere midt på dagen. Sol hele dagen. (Der sola nådde over fjellene)
Statistikk:
Osen 31-32/45
Trøndelag 715-716/1560

Fint skispor på Kvennlandseterveien.
Stor parkeringsplass to km. fra bommen
Hardpakket fokksnø inn mot Blåheia
Toppvarden på Blåheia. Trigpunktstanga ligger i snøen
Rett etter denne fossen på Kvennlandseterveien går det en 200 meter lang traktorvei opp mot Rørliheia
Blåheinova foran og Blåheia bak, sett fra oppstigningen mot Rørliheia
Rørliheia
Toppvarden og trigpunkt på den flate toppen av Rørliheia