Midtvinterstur til toppen av Bergen (15.01.2021)  5

Written by Stigun GSM

Start point Gullbotn (245m)
Endpoint Gullbotn (245m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Gullfjelltoppen (987m) 15.01.2021 14:11
Visits of other PBEs Gullbotn p-plass (245m) 15.01.2021 11:53
Det kalde vinterværet bare fortsetter og fortsetter her vest...Minus 5-6 selv helt ute ved kysten sent på formiddagen med frostrøyk selv på sjøen, og mellom Åsane og Arna var det nede i minus 11; ikke hverdagskost for ikke så si hvertårskost i Bergen dette! Ville forsøke tur til Gullfjellstoppen i dag, håpet på brukbart tråkk oppover, men hadde for sikkerhets skyld med meg truger; heldigvis, skulle det vise seg. Allerede fullt på parkeringsplassen på Gullbotn med folk i alle aldre som koste seg i lysløypen. Hardt og fint å gå i den brede fine løypetraseen.
Lovende start...

Forsøkte å følge "sommerstien", men da jeg forlot løypetraseen og skulle begynne på stigningene ved "innsteget" til sommerstien like ved en treklopp over skiløypen, var her ingen tråkk å se og det var tildels vanskelig å se hvor stien gikk; nedsnødd og delvis skjult som den var av nedbøyde snøtyngete trær. Tråkket meg oppover, og heldigvis kom jeg inn på et tråkk over den øverste skiløypetraseen hvor noen få personer med og uten ski hadde gått.

Ikke så verst lettgått oppover her. Litt lenger oppe traff jeg en kar som var på løpetur(!), han hadde hatt sin 5. bestigning av Gullfjellstoppen i år(!) og kunne fortelle at det lenger oppe ved varderekken stort sett var avblåst med større partier med hard snø. Og ved ankomst den bratte langdryge stigningen som følger varderekken sørvestover mot toppen stemte dette; relativt lettgått hard snø med stedvis bare rabber og bare noen steder gjenværende fonner med. Beholdt trugene på helt opp, bl.a. etter råd fra en skiløper jeg hadde en hyggelig prat med på vei nedover; på truger, med skiene på sekken. Hadde vært kald på særlig høyre fot i starten (klarer aldri å huske å ta på meg mer enn ett par sokker, selv på vinteren..) men gradvis bedret dette seg, på tross av en kald bris fra nordøstlig retning oppe i høyden. Traff flere skiløpere som startet nedrennet da jeg nærmet meg toppen, godt innpakket i de antatte 10 minus eller vel så det på toppen. En storartet utsikt åpenbarte seg på toppen; en topp som dessverre altfor ofte er innpakket i tåke med null sikt.
Skybanker ute i havet, ellers SOL..Stord og Bømlo til venstre for midten, Tysnes med Hovlandsnuten og Tysnessåte til venstre herfor

Helt "innafor" å innta matpakke på sørsiden av varden i le for vinden mens den grandiose utsikten ble beundret.
Nordvest utsikt. Osterøy høyre, Bergen nordøst til venstre. Lengst ute Øygarden.
Varden - nordøstutsikt
Sørøst utsikt. Englafjell og Ulvanosi høyre, Rosendalsalper venstre. Helt til venstre en liten flik av Folgefonni Sør
Det går mot lysere tider..

På vei ned skiftet jeg til brodder noe som gjorde nedturen ned bratten langs varderekken både kjapp og grei. Nådde t.o.m. igjen en av skiløperne jeg hadde truffet like under toppen; nok ikke optimale forhold for ski i dag, nei..
Vel nede ved skikjelken tok jeg på trugene igjen og kom meg greit ned til bilen god og varm i kroppen, der termometeret overraskende nok viste solide 14 minus; sjelden kost før kl 16 i Bergen! Men; heller tosiftrete blå enn 3+, regn og kuling!!
Ned varderekken/nordøstryggen. Staselige Bruviknipa fortsatt i ettermiddagssol.