Nydelig dag i bakgården og sesongens første skitopptur :-) (15.01.2021)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Sagtennene (1,023m) 15.01.2021 12:45
Visits of other PBEs Lotsstøylen (420m) 15.01.2021 12:45

Det ble en strålende dag, kaldt, omtrent vindstille og sol med noen skoddeskyer i lavere deler. Mye deilig snø å tråkke seg oppover i. Det var spor på veien etter tråkkemaskina til Arve mot toppen av Sagetindane, og det var tydelig at han hadde kjørt oppover samme formiddag. JEg valgte derfor å følge sporene helt til topps i stedet for å gå rett opp fra Lotsstøylen.

Det er omtrent 3 ganger så mye snø på Lotsberg som lenger opp mot toppen og tydelig at vinden som var i høyden forrige helg, har transportert bort mye av snøen i høgda. Traff Arve på hans retur med tråkkemaskina da jeg var kommet til ca 900 moh. Avblåst ned på grusen enkelte plasser siste biten mot toppen.

Her var vindstille og deilig og en kan allerede kjenne at sola avgir varme! Det var deilig å kunne nyte et par kopper kaffe på toppen før jeg startet på nedkjøringa som var ganske så herlig :-)

Noe lite snø og endel terreng som stakk opp da jeg kom ned på 8-700 moh men gikk helt fint. Jeg var litt forsiktig i og med at det er første skituren på topptur etter jeg skadet en skulder, og litt dumt å være uforsiktig. Den beste snøen var under skoggrensa, helt fantastisk!

Priviligerte er vi som kan sette svinger helt ned til huset - for en dag!

Etterpå ble det 300 høydemeter aking med rattkjelkene sammen med Vinjar fra Lotsbergskåra og ned til Lote