18 km skitur til Høgåsen 585 m og Kampen 551 m, Finnemarka (14.01.2021)

Written by josokbakke (Ole-Johann Jøsokbakke) GSM

Ascents Høgåsen (585m) 14.01.2021
Kampen (551m) 14.01.2021
Visits of other PBEs Urdevann parkering (503m) 14.01.2021

Fjellski. Nydelig tur! ❄ Drømmeforhold i Finnemarka! ❄❄

Startet fra parkeringen ved Steindammen / Urdevann (Ulevann) etter å ha kjørt inn Ulevannsveien fra Krokstadelva. Nypreppa inn til Korpetjern. Nesten til knes i løssnøen opp til Høgåsen. Flott utsikt i mange retninger, men grått vær. Sola slet med å trenge gjennom skylaget. Retur til parkeringen omtrent samme vei.

Upreppa og 5-10 cm nysnø i løypa til Vranglevollen. Brøytet vei videre i snøen på skogsbilveien langs Vranglebekken på vestsiden av Kampen. Jeg hadde blinket meg ut en sti/skogsmaskinvei fra vest og opp på toppen. Her ble det mye jobbing i dyp snø. Ganske bratt. Klatring i rene hinderløypa, under, over og rundt bøyde trær opp til toppen av Kampen. Fantastisk flott lys etter sola kom frem. Herlig å skli mellom snødekte trær og myk snø over toppen og ned mot Vrangla. Møtte på løypemaskinen langs vestenden på Vrangla og fikk ferske spor tilbake til Steindammen. Fin solnedgang. 5 timer på tur!