På ukjent område, Ringkollen (14.01.2021)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Ringkollen parkering (595m)
Endpoint Ringkollen parkering (595m)
Characteristic Ski trip
Ascents Ringkollen (702m) 14.01.2021
Rolighaug (625m) 14.01.2021
Visits of other PBEs Ringkollen automatbom (480m) 14.01.2021
Ringkollen parkering (595m) 14.01.2021

I dag ble det skitur i et for meg ukjent terreng. Margrethe hadde hørt rykter om at Hadeland Glassverk hadde flere nisser enn oss her på Nygaard, så dette måtte hun avsted for å undersøke. Jeg så muligheten for en skitur i nytt terreng, og ble derfor med som sjåfør. Etter litt research falt valget på Ringkollen, bare vel et kvarters kjøretid fra Jevnaker. Betalte 40 kroner i automatbom på vei opp til den store parkeringsplassen ved Ringkollen kapell. Hovedmålet for skituren var Ringkolltoppen, rotet litt fram og tilbake, løypeskiltene var nedsnødde og uleselige, før jeg fant den bratte løypa opp til toppen. Fin utsikt på toppen, og ikke et vindpust. Avsluttet skituren med å brøyte meg opp på Rolighaugen like ved parkeringsplassen. Startet å brøytelike ved et tilrettelagt område for barnefamilier med aking og grilling, - og jeg antar mange undret seg på hva slags raring det var som begynte å brøyte seg fram til knes i løssnøen når det gikk preparerte skiløyper i nær sagt alle retninger. Ble en veldig fin tur, selv om sola som ifølge yr.no skulle skinne fra skyfri himmel, holdt seg bak skyene. Vel tilbake på Hadeland Glassverk hadde Margrethe akkurat satt seg i kafeteriaen, og det ble da et deilig rekesmørbrød før turen gikk tilbake til Gausdal.