Vennis fra Hensåsen (14.01.2021)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Hensåsen (679m)
Endpoint samme (703m)
Ascents Vennisfjellet (1,776m) 14.01.2021 14:09
Visits of other PBEs Hensåsen Hensfjellet (1,355m) 14.01.2021 12:35

Parkerte nede på Liagardsvegen, i en lomme ved veien og startet bratt opp bjørkeskogen. Puddersnøen fra forrige uke var nå kastet voldsomt om på. Over tregrensa var det til tider svært skavlete og vi så tydelige tegn på ras og tilløp til ras, flakskred, oppsprekking i selv slakke lier antageligvis under 30 grader. Vi gikk trygg rute opp, og valgte ryggen mellom Møsåkerkampen og Mjellknappen. Vi gikk opp fra sør vest, øst for Søre Glupetjernet, og retning nordøstover. Vel oppe på ryggen dreier vi nordover, litt ned og over høyde 1658, før vi dreide rett vest mot Vennisfjellets høyeste punkt på 1776 moh. Sola er her fortsatt klokken 14.30, og lyser varmt inn i Jotunheimen.
Vi raster i sola, men blir ikke så lenge. Ned omtrent samme vei. Ikke så gøy med alle skavlene, og det blir et par fall. Det er lett å sette fast skitupper i 40 cm høye skarpe hardpakkede snø oppsatser i mange lag. Føre er svært krevende noen steder. Men det går fint og med rando er det enklere ned enn med fjellski.

Nok en super tur i -16 - -17 C. Sola gjorde det nok litt varmere enkelte steder.

Tusen takk Morten for trivelig turfølge.

På start mot Hensfjellet
Starten på ryggen ved Nørdre  Glupen
Starten på ryggen ved Nørdre Glupen
Nærmer oss oppe på ryggen. Flott løssnøflanke.
Velfortjent rast
Inn i Jotunheimen sett fra Vennisfjellets høyeste pkt
Toppvarden med naturlig benk for rast. Morten nyter sola i femten, seksten blå. Godt med litt varm drikke da.
Ryggen vi gikk og Mjellknappryggen til høyre