Lyderhorn - Kong Vinter i festskrud (11.01.2021)  6

Written by Stigun GSM

Ascents Lyderhorn (396m) 11.01.2021 15:37
Visits of other PBEs Lyderhornslien parkering (90m) 11.01.2021 14:58
Etter stille snøfall dagen før fantastiske forhold her vest, med snø på trær, kvister og strå. Skøyteaktiviteter hadde nå blitt supplert med aktiviteter på snø med glade akende og skiløpende i alle aldre. Et ærend på Vestkanten lot seg beleilig nok kombinere med tur på Lyderhorn timen før solen gikk ned i sørvest; aldri har jeg sett dette fjellet i slik en vinterprakt! Det var allerede godt tråkket snøsti oppover, og opp den småbratte sørryggen hadde det kommet ca 20 cm puddersnø, som forsterket strålene fra den lave solen og var med å gjøre turen også til en lysfest. Og solen, den gikk ned nesten en halv time senere enn på vintersolverv; vi går mot lysere tider, folkens! Med brodder kunne jeg småløpe selv ned sørryggen på returen. Ai,ai; fantastisk med slik en kongelig visitt i regnbyen!!
Eventyrlig!
Utsikt mot høyere byfjell lenger øst
Solen går snart ned bak Sotra i sørvest