Grytetippen & Keipen (09.01.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Mefjordvatnet (104m)
Ascents Grytetippen (885m) 09.01.2021
Keipen (938m) 09.01.2021

Siden det fine kalde været så ut til å fortsette en god stund fremover, fikk jeg veldig lyst til å dra til Senja for å utnytte muligheten til å gå fjellturer med isøks og stegjern. Jeg regnet med at dersom det var snøfattig på Kvaløya, da ville det helt sikkert være enda mer snøfattig på Senja. Da ble et hus på Skaland bestilt litt spontant og jeg fikk med meg Innika også. Fant ut i etterkant at hun hadde ofret muligheten til å være med i mørketidsløpet for å bli med på helgeturen :-) Vi kjørte rundt nordenden av Senja for å få litt inntrykk av snødekket i området. Det så ihvertfall ut til å være snø på Keipen og Grytetippen som jeg var gira på, så det var lovende for lørdagen. Det ble en litt tidlig avgang fra Skaland siden jeg ville begynne turen i 9-tiden, akkurat da det begynte å bli litt mer lys. Det var meldt mye vind i dag, så vi hadde kledd oss godt før vi gikk ut av bilen. Jeg hadde til og med pakket høyfjellstøvler for å holde tærne varme. Planen var å følge sommerruta opp til Grytetippen først og så ta en tur innom Keipen etterpå. Dagens crux var uten tvil den første bakken opp til tregrensen. Her pleier det å være ganske våt om sommeren, og det var ganske tydelig at det hadde vært en ganske våt høst også; mye tykk is dekket mesteparten av området, elva inkludert. Selv brodder var litt på kanten til å ikke være nok. Heldigvis med litt leting klarte vi å linke opp alle snøflekker vi kunne se, og dermed fikk slippe å gå så mye på ren is. Tok den slakeste linje opp ryggen på vestsiden av elva, som vi fulgte helt til siste bakken under skaret mellom Grytetippen og Keipen. Snøforholdene var fantastisk! Hard og bærende snø, som var perfekt for å gå kun med brodder på skoen. Samtidig begynte himmelen å lyse opp med oransje og rosa farger. Det var et spektakulært lysshow og vi følte oss svært heldig til å kunne se det.

Rett før siste henget opp til skaret tok vi en liten pause bak en stor stein, i ly for vinden. Her foreslo jeg at vi burde ta stegjern på, siden henget var opp mot 35 grader og snøen var fremdeles hard og til tider isete. Jeg tok på meg en dunjakke også siden vinden fortsatte å blåse godt. Heldigvis var tærne veldig varme med en kombinasjon av varmesokker og høyfjellssko! Den bærende skaresnø fortsatte ettersom vi kom oss lenger opp i henget og progresjon var effektiv. Følte meg i mitt ess og koste meg med de lettgåtte forholdene. Innika så ut til å ha mestret teknikken av å gå med stegjern og isøks ganske raskt også. Bra jobbet :-) Istedenfor å gå opp til det laveste punkt på ryggen tok vi en liten omvei og nådde ryggen da vi hadde kommet litt nærmere toppen av Grytetippen. På ryggen hadde den sure sørøsten transportert en del snø, så det ble noe tyngre å tråkke spor her enn da vi var lenger ned i det bratte henget. Utsikten på toppen av Grytetippen var som alltid, meget fin, men det var ganske trist å se hvor lite snø det faktisk var i lavlandet, og spesielt på de småtoppene rundt Fjordgård. Føltes som en evig høst!

Etter å ha tatt nok bilder fortsatte vi ferden videre til Keipen. Nå var det ca. 12.30 så jeg regnet med at vi skulle i hvert fall rekke å komme oss bort til Keipen og ned til foten av siste henget før det begynte å bli ordentlig mørkt. Vi hadde uansett Stravaspor som vi kunne følge tilbake om det skulle bli veldig mørkt på turen tilbake... På turen langs eggen opp til Keipen fikk vi oppleve verdens stiveste kuling og det føltes som en kamp mot vinden for å gå i en rett linje, det var jo ganske latterlig, hvor hardt vinden blåste. Innika fikk dokumentert hele greia på GoPro-en og det var morsomt å se etterpå. Uansett, vi kjempet videre og kom oss opp til toppen, dog med litt flere skyer enn vi hadde tidligere på dagen. Tilbrakte noen minutter der før vi tuslet ned ryggen igjen og begynte turen tilbake til bilen. Heldigvis forsvant vinden da vi mistet høyde og vi fikk oss en fin og fredelig tur ned. Beholdt stegjern på skoen helt til vi hadde kommet ned til veien også, noe som vi begge synes var ganske klokt mtp isen som vi ikke kunne se så godt i mørket.

Takk for en knallfin første dag på Senja Innika!

Svært mye is i området rundt elva
På god snø akkurat over tregrensen
Det nydelige lysshowet begynner........
Innika med Breidtind bak
På tur opp henget mot skaret mellom Grytetippen og Keipen
Innika med vestsiden av Keipen bak
Utsikt fra toppen av Grytetippen
Innika på toppen av Grytetippen med Segla osv i bakgrunnen
Selfie på Grytetippen
På tur ned ryggen i retning Keipen