Magnhildfjellet (Trist skjebne for Magnhild) (10.01.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Skytebanen i Steinsdalen (58m)
Ascents Magnhildfjellet (406m) 10.01.2021

Nysnø har dalt ned over Osen i dag. Kjørte fra Fv17 og etter Fv 715 til Steinsdalen i Osen. Jeg parkerte til høyre for et skilt med Skytebane. Dagens mål var Magnhildfjellet. Det er mange fjell og steder som er oppkalt etter mennesker, men det er ikke alltid lett å finne ut hvem som har gitt fjellet navnet. Men når det gjelder Magnhilfjellet fant jeg følgende info om navnet:

MAGNHILDSTEINEN

I følge tradisjonsberetninger, så skal ei ung samejente kalt Magnhild på 10-11 år ha frosset ihjel under denne steinen. Jenta bodde sammen med sin familie innen i Finnbudalen i Steinsseteren.

Jenta skulle frem til Steinsdalen for å gå på skole (omgangsskole). Hun la i vei fra boplassen søndags ettermiddag, og på turen ble hun overrasket av uvær med en stor snøstorm. Videre, i følge sagnet, kom hun seg hit og søkte ly under steinen for uværet. Men hun var både våt og utkjørt og det ble kaldt om natta, slik at hun ikke klarte påkjenningene og døde her.

Hun ble funnet etter ca en uke. Fjellet på andre siden av veien heter Magnhildfjellet, og myra under heter Magnhildmyra. Denne triste hendelsen skal ha skjedd på siste del av 1700-tallet.

Publisert avTina Osen Hagen
Publisert04.09.2015 10:51
Link:

Fra parkeringa ved skytebanen gikk jeg etter vei 715 til skilt Botnanveien. Denne veien fulgte jeg et godt stykke innover og gikk til venstre og ut i terrenget. Det var ikke nok snø til å gå på ski, og det er forholdsvis ulendt terreng for skigåing uansett. Jeg gikk først opp til Johanlitjønna (322 moh) Denne tjønna ligger under Magnhildfjellet. Jeg har ikke funnet ut hvilken Johan som har gitt denne tjønna navn. Etter å ha sett på tjønna gikk jeg i fint fjellterreng opp til Magnhildfjellet. På toppen er det et trigpunkt. Kartverket sier at trigpunktet er høyest, men høydedata mener at en topp 114 meter lenger NØ er noen centimeter høyere så jeg gikk innom den for sikkerhets skyld. På returen valgte jeg en annen rute ned i Langdalen. Det er ulendt nede i Langdalen men det går en brei fin sti langs Skolengsbekken så det var fint å gå ned her. Jeg kom ned på hovedveien litt nord for Nylandet gård ved der Skolengsbekken går under veien. Hvis jeg finner ut hvor Magnhildsteinen ligger skal jeg besøke denne på mine turer til Osen. Jeg har fremdelses 15 topper igjen i Osen.
Statistikk Osen 30/45
Trøndelag 714/1560

Soloppgang
Småkupert terreng inn mot Magnhildfjellet
Johanlitjønna under Magnhildfjellet
Magnhildfjellet
På dette partiet mot Magnhildfjellet kunne jeg brukt ski
Varden og trigpunktet på Magnhildfjellet

Takk for fine

Written by Stigun 12.01.2021 18:31

turrapporter Terje! Trist å lese om vesle Magnhild som måtte gi tapt for vinterens ubarmhjertighet, vi er heldige som er bedre stilt enn datidens fattigfolk var. Godt nyttår og turår videre!

Sv: Takk for fine

Written by TERJES 13.01.2021 03:23

Takk for fin tilbakemelding, og godt nytt/turår til deg også.

Spennende å følge med på de lokale Bergensturene dine, og de flotte vinterturene i Valdrestraktene. Jeg regner med at du trekker opp til Trøndelag når våren kommer.