Hedmarksvidda, telting, soloppgang og kommunetopper (09.01.2021)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Hemmelkampen (1,061m) 09.01.2021 16:00
Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 09.01.2021 16:00
Øst for Kroksjøhøgda (931m) 09.01.2021 16:00
Tuva (1,090m) 09.01.2021 16:00
Visits of other PBEs Godlidalshytta (941m) 09.01.2021 16:00
Tuva vinterparkering Skvaldra (794m) 09.01.2021 16:00

Jeg og Vemund brukte fredagen på å finne riktig turmål denne helga, håpet var å finne noe som innebar telting og kommunetopp(er). Flere steder ble vurdert, men med varsel om mye vind flere steder passet det fint med tur til litt flatere terreng, og dermed passet "Hedemarkstriangelet" perfekt. Flatere terreng passet formen min fint også da kroppen har skurra bra mye de siste månedene med blant annet et par netter på sykehus! Krysser fingra for at det kommer seg og kroppen kommer tilbake til normalen snart!

Vi kjørte oppover og gjorde et par ærend før vi kom frem til parkeringa. Var spent på hvor kaldt det skulle være da vi hadde kjørt forbi flere steder med 20 minus, heldigvis et par knepp mindre kaldt på parkeringa. Pulk og sekker ble dratt ut av bilen før vi fulgte skiløypa opp til Godlidalshytta. Herifra ut i terrenget opp til ”skaret” mellom Tuva og Taterungskampen hvor teltet ble smelt opp. Vi var nå oppe i skylaget og sikten sterkt preget av whiteouten. Vi begynte derfor turen mot dagens første kommunetopp med å sette kompasskurs og lykkelig vitende om at vi var i et terreng uten bratte skrenter.

Leken start
Ståplass/kuldegrop graves
Begrenset med sikt i fjellet

Litt lenger nede fikk vi god hjelp av de få grantrærne for å holde kursen og det hele bedret seg ytterligere i det mørket kom og hodelyktene måtte på! Ved første delmål ble det litt bilder og kartsjekk før vi snudde skia og fortsette mot Hemmelkampen. På toppene av nevnte topp regjerte vinden og snøværet, toppoppholdet ble dermed av det korte slaget. Kursen ble nå staket ut mot teltet igjen og vi fikk vinden rett i mot, noe som raskt ble småkaldt i ansiktet.
Småseigt for egen del siste stykket tilbake til teltet, men desto deiligere å se refleksen på teltet. Vi tok en siste avstikker opp og ned til Tuva før vi fyrte primusen og varmet vann til mat og varmeflasker.

Kartsjekk i ly bak en gran
Mørket kom til slutt, og ironisk nok ble sikten desto bedre
Vemund fikk satt et par telemarkssvinger i en av få bakker egnet for den slags
Øst for Kroksjøhøgda
Sørøst for Hemmelkampen
Tuva

Neste morgen var Vemund først ut av teltet. Det var ikke meldt det beste været og jeg spurte litt på fleip om det var stjerneklart og fint ute, noe han ganske overaskende kunne bekrefte! Fikk dratt på meg litt klær før været, kulda og lyset kunne nytes for fullt! Vi bestemte oss for å få med oss soloppgangen fra Tuva og dette ble et av mange høydepunkt på turen!

Forholdene sjekkes
Ofret litt kokt vann
Vemund er som alltid fornøyd
Pano fra toppen av Tuva rett før soloppgang
Sola har meldt sin ankomst

Tilbake ved teltet ble det nedpakk før vi sklei oss rolig ned til bilen!

Start date 09.01.2021 13:52
(UTC+01:00)
End date 10.01.2021 10:58

Stilig!

Written by Fjellsamleren 14.01.2021 13:14

Artig å se disse toppene i mørke/soloppgang og full vinter. Er så vanvittig kontrast til da jeg var på dem selv. Litt av en opplevelse dere fikk på denne turen. Er en smule misunnelig nå.

Sv: Stilig!

Written by gedded 14.01.2021 20:31

Haha, ingen tvil om at kontrastene er store nei! Vi snakker vel fort et sted mellom 40-50 grader forskjell på disse to turene! Ja, mørket satte en artig vri på det hele, absolutt en god opplevelse! En meget bra tur som ble toppet med uventet bra vær og nydelig morgenlys ved teltet.