Telttur på Hedmarksvidda (09.01.2021)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Hemmelkampen (1,061m) 09.01.2021
Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 09.01.2021
Øst for Kroksjøhøgda (931m) 09.01.2021
Tuva (1,090m) 09.01.2021
Visits of other PBEs Godlidalshytta (941m) 09.01.2021
Tuva vinterparkering Skvaldra (794m) 09.01.2021

Det begynte å bli lenge siden Fredrik (gedded (Fredrik Gedde-Dahl)) og jeg hadde vært på en skikkelig tur sammen. Denne helga plukket vi ut et prosjekt som kunne gjennomføres med behagelig belastning på kroppen. Da ble det en slak fjellskitur på Hedmarksvidda med overnatting vi falt ned på. Slakt terreng og ikke altfor langt å kjøre. Tre kommunetopper skulle vi få raska med oss også.

Klare for avreise!

Lørdag formiddag begynte vi kjøreturen nordover. I Gjøvik handlet Fredrik ei Nalgene-flaske etter varme anbefalinger fra meg. Videre gjennom Hedmarksskogene kom vi etter lang kjøring på vinterveier til Åstdalen. Vi nådde den etter å ha kjørt gjennom automatisk bom (100 kroner) ved Bleka i sørøstenden av Sør-Mesna. I Åstdalen var det kjente veier for meg, etter flere deltakelser i sykkelbirken. Fra Kvarstaddammen kjørte vi videre opp til Skvaldra Hyttefelt. Ved første bom tolket vi skiltene til at denne stod åpen i skisesongen, så vi tok sjansen på å kjøre 500 meter til opp til Tuva vinterparkering Skvaldra.

Et lite solcelleanlegg
Oppover fra Goldidalshytta som kan ses til høyre i bildet. Sola på vei ned.

Etter å ha skiftet sko satt vi i vei relativt seint mot skaret nord for Tuva. Planen var å få satt opp teltet, før vi gjorde triangelet etter at mørket hadde lagt seg. Vi fulgte løypa opp til Godlidalshytta, og gikk rett opp mot toppene som var litt vanskelig å skille i skyværet. Det endte med at vi gikk rett mot Taterungskampen. Heldigvis var dette fort gjort å justere, og vi endte opp rett nord for Tuva der vi fikk satt opp teltet på en fin plass.

Sikten ble dårlig oppi fjellheimen. Har akkurat satt i vei mot første topp i triangelet.

To timer etter avreise var vi klare til å gå videre fra teltet. Det var skumring, men fortsatt mulig å gå uten lys fra hodelyktene. På den annen side var det veldig flatt lys, og egentlig fullstendig whiteout. Dette bedret seg nedi Londalen, da sporadiske grantrær ga sårt trengte konturer i terrenget. Stilte inn kompasskurs og gikk fra grantre til grantre mot Kroksjøhøgda. Etterhvert måtte lyset på mens vi gikk, og det hjalp godt på sikten. Fikk litt mer konturer ut av terrenget nå.

Hamars høyeste punkt

Vi nådde etterhvert kommunetoppen i Hamar, og tok noen bilder. Etterpå stilte vi kompasskursen mot nord/nordvest, og gikk på mot Hemmelkampen. Her fikk vi vinden mer i ryggen, som var behagelig. Det hadde blåst opp, og begynte nå også å snø. Det er deilig å være ute i dårlig vær, samtidig som man kjenner at man har det veldig behagelig inni klærne sine. Mørket satt en liten spiss på det hele.

Åmots høyeste punkt

Etter bakkene til Hemmelkampen kom vi endelig opp på neste topp. Sørøst for Hemmelkampen ble besteget, og Åmots høyeste punkt beseiret. Nesene og kompasskursen ble snudd mot vestlig reting, og nå fikk vi vinden inn i ansiktet fra venstre. Jeg måtte dra på meg Svalbard-buffen, og det hjalp veldig på kulda som nå var bitende. Det viser seg i etterkant at jeg ikke var forsiktig nok, og fikk en bitteliten frostskade over vestre øyebryn. Burde nok hatt f.eks. slalåmbriller her.

Vel tilbake til teltet i surt vær.

Etterhvert kom vi oss tilbake til teltet, og gikk opp på siste kommunetopp for kvelden. Tuva var bare en 500 meters avstikker unna. Besteg denne, før vi dro ned til teltet igjen. Fikk fyr i primusen, og fikk i oss varm mat og drikke. Nalgene-flaskene fikk utspilt en viktig rolle som varmeflasker da vi la oss.

Ringsakers høyeste punkt

På morgenen våknet vi tidlig etter en god natts søvn. Det sure uværet vi la oss til hadde roet seg, og det var nå vindstille utenfor. Det var meldt overskyet, så vi var ikke overoptimistiske til utsikten utenfor. Overraskelsen var derfor stor da det var klarvær da jeg gikk ut. En rask måling med klokka viste -11 utenfor, men den var nok ikke i termisk likevekt etter å ha vært på håndlettet i lengre tid. Altså anslår vi at det var en del kaldere. Vi fikk på oss skiskoene og suste opp på toppen for å få med oss soloppgangen. Et mektig skue som varmet godt i kroppen.

Soloppgangen nytes fra toppen av Tuva!
Peker på Rondane
Sølen fremstod veldig nære
Vindmøllene ved Raskiftet
Fint januarlys på returen
Fikk litt nykjørte løyper på slutten av turen

Etter å ha vært en stund på toppen, dro vi ned til teltet igjen og pakket sammen. Deretter skled vi rolig ned til bilen igjen, og kjørte hjemover. Veldig fin turopplevelse, som toppet seg oppe på Tuva på søndagen! Takk for turen.