Jolhornet med nedkjøring i sørvestrenna (06.01.2021)  6

Written by j_snorre GSM

Ascents Jolhornet (1,411m) 06.01.2021 09:50

Nok en meget bra dag i minipappapermen. Utstråling i kombinasjon med kaldt vær og lite vind siden forrige snøfall hadde bidratt til å omdannet snødekket til lett, kornet tørrsnø som ga stort sett meget gode forhold både i skogen (selv om snødekket var tynt her) og i sørvestflanken/renna. For øvrig artig å være på tur med flinke folk. Jonas går Nordtinds skitindeveglederkurs og bidro i løpet av dagen til å heve snøkunnskapen min et par hakk.

Hvis noen kommer over en Sweet-hjelm og et par skibriller i bunn av sørvestflanken må dere forresten gjerne gi meg en lyd. Den ramla av på vei opp og ble aldri sett igjen...

Den spisse ryggen som ligger sør for Kollefjellet og strekker seg sørover opp mot ryggen mellom Storetinden og Gjuratindane. Flere interessante renner i fjellsida her.
Sørvestflanken/renna
Ryggen videre til sørtoppen, som vel er vanligste vei til Jolhornet.