Jakobåsen m/flere - Skien (05.01.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Jakobåsen p-lomme (24m)
Endpoint Jakobåsen p-lomme (24m)
Ascents Hansesåsen (157m) 05.01.2021 13:34
Jakobåsen (171m) 05.01.2021 13:57
Karlsesåsen (142m) 05.01.2021 14:26
Steinsvikkollen (143m) 05.01.2021 15:00
Visits of other PBEs Jakobåsen p-lomme (24m) 05.01.2021 13:12
Steinsvikkollen utsiktsplass (126m) 05.01.2021 14:55

Nytt år, nye turmuligheter! Også dette året skulle første tur bli til fots. Jeg søkte til områder hvor snømengdene var beskjedne, og det førte meg til de lavere kollene ved Skien og Porsgrunn. Valget falt på Jakobåsen (171) og noen mindre koller rundt denne.

Jeg kjørte gjennom Skien sentrum og videre til Åfosstrand. Derfra litt vestover på Suttervikvegen til Jakobåsen parkeringslomme, som så ut til å være en avfallsplass. I tillegg var et par båter lagret der.

Jakobåsen parkeringslomme.

Det var mindre kaldt i dette området enn hva det hadde vært enkelte steder under kjøreturen fra Drammen. Ved turstart var det kun et par minusgrader, og sol fra nesten skyfri himmel. Og som jeg hadde håpet på, bare et tynt lag med snø, og mye bar bakke til og med i de aller laveste områdene.

Fra parkeringen fulgte jeg en traktorvei opp mot skaret mellom Jakobåsen (171) og Hansesåsen (157). Frossen barmark et stykke oppover inntil jeg kom inn i en liten dal. Her ble det straks mer vinterlig. Samtidig var det mye falne trær og busker over stien/veien, men hinderløypa her var ikke så krevende.

Hinderløype under oppstigningen til skaret mellom Jakobåsen og Hansesåsen. Dette er på ca 100 meters høyde.

I et flatt og noe vått parti i dalsøkket mellom Hansesåsen og Jakobåsen, så jeg antydning til en sti opp mot Hansesåsen. Jeg fulgte denne stien opp til dagens første topp. Der det var mer åpent lå det mer snø, og stien var noe vanskeligere å se her.

Åpent toppunkt på Hansesåsen (157), med overraskende god sikt østover. Av de fire toppene jeg skulle besøke i dag, var det denne som hadde best utsikt fra høyeste punkt.

Toppunktet på Hansesåsen (157). Her var det god utsikt østover.

Fra toppen av Hansesåsen fulgte jeg samme rute ned igjen til dalsøkket mot Jakobåsen. Her så jeg snart en tydelig sti som skrådde oppover mot det flate topplatået på Jakobåsen. Mer åpent og mer snø igjen ved toppunktet på denne åsen, og stien ble vanskelig å se på slutten. To-tre kuler knivet om å være høyest på Jakobåsen (171), og jeg tok en kort pause på den som virket høyest.

Det flate toppområdet på Jakobåsen (171). Høyeste punkt var muligens ved rota til furua nesten midt i bildet, eller den slake kulen i skogen til høyre.

Videre mot Karlsesåsen (142) ble det mer kronglete terreng. Mange små stup og bratte skrenter i dette området, og nå skulle jeg bevege meg på tvers av noen store og lange skrenter.

Etter å ha spasert vestover oppå platået på Jakobåsen (171), tok jeg meg ned i en stupbratt og smal kløft. På noen hyller, og ved hjelp av noen trær jeg kunne holde i, kom jeg rimelig greit ned i bunnen av kløften. Her var det kaldere og mer vinterlig:

Nedi kløften vest/sørvest for topplatået på Jakobåsen (171). Her gikk jeg noen meter innover i kløften, og tok meg så ganske greit opp til høyre litt bak de to grantrærne.

Jeg fant en kurant oppgang fra kløften, og fortsatte snart nokså bratt ned til sadelen mot Karlsesåsen (142). Her krysset jeg en sti som fulgte dalsøkket mellom Jakobåsen og Karlsesåsen. Fra sadelen måtte jeg temmelig bratt opp igjen noen meter før det flatet ut bortover mot høyeste punkt på Karlsesåsen (142).

Toppunktet på Karlsesåsen (142) er denne kulen.

Fra Karlsesåsen fortsatte jeg østover og ned mot Amurdokka, hvor jeg ruslet over et lite jorde og bort til en vei.

På jordet ved Amurdokka, hvor jeg tar et tilbakeblikk mot Karlsesåsen (142), som jeg nettopp hadde vært på.

Dagens siste topp, Steinsvikkollen, skulle vise seg å være av det lett tilgjengelige slaget. Fra veien som går på nordsiden av kollen og videre bort til Bergjordet, tok det av en god sti. Denne stien startet nordøst for toppen, og gikk ikke rett opp mot toppunktet, men holdt nordsiden av åsen og tok en sving mot vest. Her på vestsiden var det en fin avstikker ut mot et flott utsiktspunkt hvor man så utover Steinsvika og videre langt vestover, og mot sør. To personer satt og nøt solnedgangen her da jeg kom. Jeg hadde ikke like god tid, og fortsatte straks videre på siste biten opp til toppen av Steinsvikkollen (143).

Fra utsiktspunktet litt vest for toppen av Steinsvikkollen (143), ser man bl.a. rett over mot Jakobåsen (171).
Utsyn vestover fra den åpne plassen litt vest for toppen av Steinsvikkollen (143).
Like før jeg nådde toppen av Steinsvikkollen (143) var sola i ferd med å forsvinne bak åsene i sørvest. Men jeg rakk toppen før sola ble helt borte...
Toppen av Steinsvikkollen (143).

Mens jeg var på toppen av Steinsvikkollen (143), forsvant sola for i dag. Etter en liten pause var det på tide å avslutte denne lille, men nokså kuperte runden. Returen ble veldig kurant, med stier og veier hele strekningen. Bortsett fra de aller første meterne fra toppunktet på Steinsvikkollen, hvor jeg tok en snarvei ned til stien jeg hadde fulgt under oppstigningen.