Sørjerhesten (Osen 29/45) Årets første tur. (03.01.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Jevika (19m)
Ascents Hesten (363m) 03.01.2021

Kjørte fra FV17 ved Osenkrysset, og videre etter Fv 715 til Osen. Fortsatte etter fv715 mot Fosen. Passerte Brattgjer og Sørjer. Etter Sørjer som ligger rett under den stupbratte Hesten parkerte jeg på en kjettingplass for lastebiler og ved en infotavle, ved Sørjerfjorden innerst i Jevika. Like før parkeringa er det skiltet og merket sti mot toppen. Det var tre minusgrader og vindstille ved kysten, men over Osenfjellet var det 17 minusgrader. Det var litt isete i stien i begynnelsen men videre opp i solen var det som å gå om sommeren. Jeg mistet stien et stykke over den første store myra, men kom inn på merkinga senere. På toppen er det en liten varde på høyeste punkt, men 60 meter fra toppen er det en stor varde med flott utsikt mot Sørjer og havet. Med det samme jeg var på toppen fant jeg en geocache som jeg signerte i. Returnerte samme sti tilbake, og langs stien er det god utsikt mot Setransvatnet og Gjeltheia. Dette er en flott tur med høyfjellsfølelse og flott utsikt mot Sørjer og øyene utenfor.
Statistikk:
Trøndelag pf 100: 712/1560

Merket sti og parkering under Sørjerhesten.

Månen på tur ned
På tur mot Hesten
Setransvatnet og Gjeltheia
Flott varde med utsikt mot Sørjer 60 meter fra den mindre varden på høyeste punkt
Flott utsikt ned til Sørgjer
Geocache på toppen av Hesten
Idyllisk tjønn under Hatten
Einebær på stien mot Hesten
Hesten sett fra andre siden av Jevika