Nystulnuten på en perfekt dag (03.01.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Blefjell Parkering (710m)
Endpoint Blefjell Parkering (710m)
Ascents Bledalsrinden Nord (1,293m) 03.01.2021
Bletoppen (1,342m) 03.01.2021
Nystulnuten (1,329m) 03.01.2021
SØ for Nystulnuten (1,285m) 03.01.2021
Visits of other PBEs Blefjell Parkering (710m) 03.01.2021

Rødt rubbel og bit på Blefjell, check!l

Har besteget det aller meste på Blefjell ved unntak av Nystulnuten som står igjen etter to turer tidligere. En snuter pga uvær og en snutur hvor jeg måtte på jobb. I dag var denne målet så får Bletoppen bli en eventuelt bonus.
Startet 08.00 fra parkeringen på sørsiden av Blefjellog fulgte skiløypene oppover langs østsiden av Storeble. Tok av inn mot Bleporten ved en liten hytte. Her var det også noen som teltet, sterkt!
Fulgte noen spor oppover i dalen, dæven jeg er takknemlig!
Ved Bleporten hadde derimot denne brøyteren snudd, mulig skepsis til terrengfellen som ligger her. Bratt på begge sider, litt småekkel. Hadde vurdert snøen hele veien og så ingenting i veien med den, den er enn så lenge ubunden og fin! Herfra gikk ferden videre mot Nystulnuten, riktig nok via en liten lort, SØ for Nystulnuten, i fint terreng. En flokk rein dukket stadig opp og jeg forsøkte å omgå disse etter beste evne.
Utsikten fra Nystulnuten var bedre enn fra Bletoppen etter min mening og her kunne jeg sitte i fred. Satt ikke lenge, men banka på noen telemarkssvinger nedover. Herfra var det bare å tusle videre mot Bletoppen med reinen som tilskuer.

Bletoppen var det 4 randoutøvere, lite pratsomme og egentlig bare grinete. Fritt land, men ta dere sammen, et smil skader hverken dere eller meg. Kjente at her vil jeg ikke være så bare kastet fellene og svingte meg ned igjen. Så det kom enda en randoutøver fra skaret sør for Bledalstinden Nord, han virket temmelig ustø og skeptisk ned lia, kanskje pga skavlen midt i henget. Jeg vinket og smilte og samme gjorde han, det er da ikke verre enn det! Bauta oppover skaret og fellen datt av, jaja ordner seg. Satt litt i skaret og nøt solen, men fant ut at jeg ville opp på Bledalsrinden Nord og se på randoutøverne satse ut sørøstsiden av Bletoppen. De sto sikkert i 20 minutter og diskuterte ei renne ca midt på veggen (40 grader pluss), og noe sier meg at her argumenterte de for at dette var null stress når de egentlig ikke var spesielt gira, ergo maskulinitets hierarki. De forsvant så igjen og kjørte ned en slakere side litt lengre sør, rask kjøring, nice! Nå var jeg rastløs og gjorde meg klar til å kjøre ned. Det var folk overalt på fjellene rundt, virkelig yret av liv, glad jeg skulle ned.

Nedkjøringen var grei, litt bredere ski hadde vært luksus for jeg mistet mye fart...
Bommet på skogskjøringen og havnet i krattskogen, ÆSJ. Ellers fantastisk.

Rå dag med mye god trasking, lange pauser og naturopplevelser.