Utvordfjellet - Flatanger (02.01.2021)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Utvorda (40m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Utvordfjellet (277m) 02.01.2021

Trøndelag
2.1.2020

Utvorda ligger lengst nord i Flatanger kommune. Det går en kyststi på yttersiden av Utvordafjellet. I starten var det tilrettelagt med tretrapper og treplattinger. Fra Hestmarkmyra ble det vill-gåing i litt rufsete terreng. Det burde vært merket en normalrute opp til Ognskardfjellet (277). I nord sees Vikna og Heilhornet (77 km). Minnes godt Flatanger skjærgård og nydelig kveite på Zanzibar i 2010. Da var vi innom Kvaløya, Glasøya, Halmøya, Kværnøya, Villa, Bjørøya og Havsteinen.

TRØNDELAG = 50 stk 1.ordens trig-punkter.

UTVORDA KYSTFORT ble sett på som strategisk viktig under andre verdenskrig. Dette var det største av tyskernes kystfort på namdalskysten. Det var mellom 1000-1200 arbeidere, krigsfanger, soldater og offiserer i aktivitet på Utvorda under krigen.

Ognskardfjellet
Trig.bolten er plassert på høyeste punkt (250m fra varden)