Skitntinden (01.01.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kattfjordvannet (156m)
Ascents Skitntinden (skitoppen) (1,025m) 01.01.2021

Til tross for en sein kveld med nyttårsfeiring hos ei venninne følte jeg meg i rimelig god form og klar for å begynne det nye året på samme måte som 2020 ble avsluttet: på fjellet i nydelig mørketidslys. Jeg hadde ikke giddet å avtale turplaner med noen kompiser siden jeg regnet med at de aller fleste vill sove noe lenger enn jeg pleier å gjøre. Siden jeg visste at noen folk hadde vært på Skitntinden til fots på nyttårsaften tenkte jeg at det kunne være en kjempegod ide å dra dit og benytte sporet de hadde tråkket. Gikk opp omtrent samme rute til tregrensen som dagen før og så fulgte fotspor videre. Av en eller grunn gikk ikke sporet langs den vanlige skiruta, men på en liten ryggformasjon på østsiden av Trollskarvatnet. Det var til tider litt bratt, men jeg hadde uansett godt nok grep med brodder på fjellskoen. Sporet gikk etter hvert opp østflanken på Skitntinden og helt opp til skitoppen. Det å være alene på den mest populære skitoppen på Kattfjordeiedet på selveste nyttårsdag føltes som en ganske privilegert opplevelse og jeg brukte god tid til å nyte det! Luften var skarp og kald, med litt vind - men likevel en vakker type kald. Mørketidslyset var like fint som dagen før; noe jeg aldri blir lei av :-) Etter en god stund på toppen begynte jeg turen ned igjen.... Krysser fingrene at 2021 fortsetter sånn som det ble startet!

Trollskarvatnet sett fra ryggen på østsiden
Utsikt mot gårsdagens renne på Djeveltanna
Et godt stykke opp i østflanken
Utsikt vestover fra skitoppen
Høyeste punkt på Skitntinden
Nydelig lys over Senja
Mye is på bakken i dalen