Skavdalsfjellet og Skardalsfjellet i Fana (01.01.2021)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Søylevatnet
Characteristic Trip by foot
Ascents Brattlandsfjellet i Fana (375m) 01.01.2021 14:05
Nordre Skavdalsfjellet (419m) 01.01.2021 14:21
Søre Skavdalsfjellet (419m) 01.01.2021 14:36
Visits of other PBEs Søylen p-lomme (85m) 01.01.2021 13:10

I dag var det sol fra skyfri himmel. Jeg startet fra sørøstenden av Søylevatnet. Fra tidligere turer var erfaringen at det er fuktig langs stien oppover i Furedalen. I dag var det en del is på bakken, men det var stort sett greit å gå. I nordenden av Furedalsvatnet tok jeg av på sti. Etter en stund tok jeg av mot vest og fulgte hjortetråkk opp på ryggen. Jeg kunne snart se Brattlandsfjellet, men det var litt bratt ned før jeg kom opp på toppen. Varde, bolt og betongsøyle finnes litt nordvest for toppunktet.

Deretter gikk jeg opp på ryggen igjen og fulgte den mot Skavdalsfjellet. Det var noen tråkk her og der. Jeg kom litt langt øst, og dro så sørvestover mot Skardalsfjellet. Siden jeg hadde lyst på en annen vei tilbake, tok jeg en bue sørover før jeg fulgte tråkk nordøstover. Her var det til dels god sti. Etter hvert kom jeg inn på mine egne spor og stien tilbake til Furedalsvatnet og Søylevatnet.

Kryssing av Furedalselva. Det var is på steinene, så et hopp mellom steinene var ikke aktuelt.
Furedalsvatnet.
Fra Brattlandsfjellet. Skåldalsnipa til venstre. Gullfjelltoppen lengst bak til høyre.
Fra Brattlandsfjellet mot nordvest. Masten på Ulriken skimtes litt til venstre for midten.
Trig.punkt nordvest for Brattlandsfjellet. Løvstakken bakerst i midten.
Fra Skavdalsfjellet mot sørvest. Flåfjellet i midten.
Fra Skardalsfjellet mot nordvest og Ulriken.
Fra Skardalsfjellet mot sør. Møsnuken bakerst til venstre.