Årets siste tur gikk til Osen/Åfjord (31.12.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bessakerkrysset (117m)
Ascents Skjelden (360m) 31.12.2020
Øverliheia (418m) 31.12.2020

Kjørte fra Fv 17 etter Fv 715 til Osen, og fortsatte videre etter Fv 715 til Bessakerkrysset (Kryss 715/6314) Her går grensa mellom Osen og Åfjord kommuner. Åfjord Kommune har blitt meget stor etter sammenslåingen og har hele 80 pf100topper. Jeg har kun fem topper i Åfjord, så her kan jeg tilbringe år 2021. Jeg parkerte på buss/infoplassen i Bessakerkrysset. Jeg gikk først opp til Månskjennhammaren hvor det står en telemast. Her var det noen som arbeidet med strømforsyningen til telemasta. Jeg gikk videre mot Skjelden som er en pf100topp som deles mellom Osen og Åfjord. Det lokale navnet på varden på toppen er VIKSKJELM. DinTur har dette som turmål. Flott havutsikt fra toppen. Jeg gikk tilbake til parkeringen og krysset veien for å bestige toppen Øverliheia som ligger på østsiden av veien. Denne toppen er ganske bratt i begynnelsen men det går en del mosegrodde kløfter opp i fjellsiden med litt småbjørk så det går fint å komme opp. Etter den første kneika er det flott fjellterreng innover mot toppen. Jeg passerte ei lita islagt tjønn like før toppen. På toppen er det en varde og trigpunkt med utsikt mot Gjeltheia / Valheia og mot vindmøllene på Bessakerfjellet og mot havet og Hepsøya. Fulgte samme rute tilbake. Det var enkelte partier med is, men disse kunne passeres. Målet i 2020 var å nå 700 pf100topper i Trøndelag, men jeg havnet på 711 stk. I og med at målet er å nå 800 i 2021 kan jeg slappe av med kun 89 topper i 2021. (Hvileår)
Statistikk:
Åfjord 5/80
Osen 27-28/45
Trøndelag 710-711/1560

Åfjord Kommune
Månskjennhammaren med telemast
Lett fra Månskjennhammeren mot Skjelden (Lokalt Vikskjelm)
Toppvarden på Skjelden/Vikskjelm
Utsikt fra Skjelden mot Osenfjorden
Flott terreng mot Øverliheia (I midten)
Ei flott islagt tjønn like før Øverliheia
Utsikt fra varden på Øverliheia mot Osenfjorden og Hepsøya
Utsikt fra varden på Øverliheia mot Valheia/Gjeltheia
Vindmøllene på Bessakerfjellet sett fra Øverliheia
Et tilbakeblikk på Øverliheia.