Kvannfjølli og Poddenuten (25.07.2012)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Kvannfjølli (1,537m) 25.07.2012
Poddenuten (1,487m) 25.07.2012

Høyest i Tokke!

Kjørte inn bomveien opp Byrtedalen fra Øvre Byrte og inn til enden av åpen vei inne ved Listøyl. 40,- i bomavgift, betales med kontanter. Fulgte en godt merket sti/krøttersti oppover et fint seterområde. Noen småelver og bekker å krysse underveis innover dalen. Ved et par kryssinger var det fordelaktig å søke litt oppover elva for en mer tørrskodd forseringer enn akkurat der stien krysset over. Søkte opp mot Kvannfjølli/Kvannefjellet noe før Brekka.

Videre mål var Poddenuten, en pf-100-topp øst for Kvannfjølli. En litt mer kupert overfart en antatt. I nærheten av toppen gikk jeg på en reinsbukk på 20 meters avstand. Rein så vi flere ganger her inne.

Turlengde: 30 km.

Kvannfjølli/Kvannefjellet, høyest i Tokke kommune

Missing title

Written by siroho 26.07.2012 23:15

Gratulerer! Ser fuktig ut der oppe.

Jeg skal en tur dit i løpet av sommer/høst. Siste kommunetopp i Telemark

Sv:

Written by Roger 28.07.2012 11:29

Blir nok flott å kunne avslutte med denne. Det var ikke så vått som det kan se ut til av bilde. men det rant godt med vann i elveleiene ned igjennom i dalen, men ikke noe spesielt våte partier langs stien annet enn ved kryssing av små elver og bekker.