Semeltinder og "Semelkødden" (24.07.2012)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Gjendebu (995m)
Endpoint Gjendebu (1,003m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Semeltinden (2,236m) 24.07.2012
Semeltinden Sørtoppen (2,178m) 24.07.2012
Sørøst for Sørtoppen på Semeltinden (2,130m) 24.07.2012

Det har vært mye dårlig vær for å bestige 2000m topper denne sommeren. Nå var endelig meldingene såpass gode av vi ville gjøre et forsøk. Denne gangen var det Semeltinder som var målet. Det primære valget var egentlig Sørøst for Sørtoppen,- også kalt "Semelkødden". Denne sære lille toppen ligger utsatt til på sørsiden. Toppen kan "greit" bestiges uten bruk av sikringsmidler, men ikke av meg....Jeg vil sikres der ja..

Dagen begynte med gråvær innover Gjende til Gjendebu, men dagen skulle etterhvert bli helt fantastisk den. Faktisk en av de aller beste dagene i fjellet i år. Odd Arne og jeg gikk raskt innover den vakre Storådalen og vi diskuterte litt hvor vi skulle gå opp på Semeltinden. Vi droppet den løse sørsiden og rundet litt i flanken mot vest og kom opp midt mellom Semeltinden og Sørtoppen. Ruta ser man av gps loggen. Etter 4 timer med en god del gange i grov...løs ur sto vi på Sørtoppen. Her tok vi oss en god rast og vurderte forholdene. Lite vind var de i flanken nedfor Sørtoppen og det ble etterhvert rimelig trivelig...dersom man kan si det med økende adrenalin i kroppen...

Odd Arne står for alt som har med tau, sikring osv. Jeg er ikke særlig inne på akkurat dette feltet og må ha hjelp til det meste. Vel...klatrer nå brukbart selv...men det tekniske står han for. Odd Arne fikset standplass og ikke lenge etter var han på toppen av Semelkødden med flere gode sikringspunkter. Det likte jo jeg godt da....der jeg etter at han kom tilbake til standplass skulle til pers. Det gikk rimelig greit opp, men som alltid er det mye mer kinkig tilbake igjen. Det var en rimelig god følelse av å komme opp på denne toppen som jeg unnlot å bestige på Sondre sin siste tur. Da var jeg litt skjelven over å se forholdene...løs snø og utsatt. Jeg klarte det denne gangen og kom meg ned igjen i skaret med alt sikringsutstyr med meg. Godt å komme bort på standplass igjen...på trygg grunn. Det r rimelig utsatt på denne toppen på alle kanter så man kjenner det på kroppen for å si det slik.

Det går faktisk ei snørenne helt opp i dette skaret. Det er kanskje mulig å komme opp i denne. Jeg er litt usikker på hvordan forholdene er INN i den...langt der nede. Kanskje en idé for noen?
Resten av turen foregikk i strålende sol. Vi benyttet oss av mange fine snøfonner på vei ned i igjen i Storådalen. Fortsatt mye snø igjen i store deler av Jotunheimen. Jeg takker Odd Arne for en topp tur...og hans store tålmodighet med meg mht tau og knuter....osv.

Det ble én ny topp for meg og Odd Arne og to som vi har fra før. Helt greit det.