Slettmarkpiggen og Galdebergtind (18.07.2012)

Written by Hansi (Hans Thorvald Nygaard) GSM

Ascents Galdebergtinden (2,075m) 18.07.2012
Slettmarkkampen (2,032m) 18.07.2012
Slettmarkpiggen (2,164m) 18.07.2012
Slettmarkpiggen Fortoppen (2,120m) 18.07.2012
Raudehaugen (1,270m) 19.07.2012
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 18.07.2012

Tur sammen med pappa. Reiste hjemmefra i halv sju tiden og var fremme ved Eidsbugarden 3 timer senere. Vi gikk igang på bra sti langs Bygdin i 10-tiden. Vi fulgte først stien til Gjendebu og så mot Torfinnsbu. Vi krysset så enkelt elva i Uksedalen og skrådde opp lia mot Slettmarkkampen. Fra Slettmarkkampen gikk vi den vardete ruta ned fra toppen, et morsomt stykke. Enkelt videre mot Piggen, litt småklyving på slutten. Samme rute tilbake. Nede i Uksedalen satte vi på vei mot Galdebergtinden. Gikk enkelt opp i mange snørenner, men det var langt og tungt. Tilbake på Eidsbugarden igjen etter 9 timers gange. Hadde brukbart vær på turen, men litt overskyet og anntydning til litt yr og snøvær. Overnattet så på Fondsbu.

Slettmarkkampen

Dagen etter var målet Uranostinden. Vi kom litt tidligere igang enn dagen før, og kjørte et lite stykke inn Koldedalen, men måtte parkere tidlig pga snø i vegen. Vi gikk stien mot Skogadalsbøen til like forbi Uradalsvatnet og skrådde opp i lia mot høyde 1560. Greit opp dit med glatte sva og løs ur. Videre oppover gikk vi oss litt fast i løs ur og glatte sva, hadde sikkert holdt for mye mot sør. Vi snudde og gikk nedover igjen og gikk mer mot nord og fulgte deretter noen snørenner oppover. Når vi skulle begynne å gå mot skaret mellom Slingsbytinden og Uranostind var det mye snø der, det var enkelte antydninger til at den kunne være hard og det så ut som om den gikk rett ut i stup og selve snøen var hengebratt. Dette førte til at vi snudde og tenkte at skal vi komme oss på Uranostind så er nok bre-ruta den mest aktuelle.