Signaltoppen Gjeltheia + Fremmerheia (13.12.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Engan Gård (92m)
Ascents Fremmerheia (420m) 13.12.2020
Gjeltheia (519m) 13.12.2020
Visits of other PBEs Sørmelansveien p-plass (100m) 13.12.2020

Jeg kjørte ut til Osen Kommune for å bestige signaltoppen Gjeltheia. Tare og Otto var her i Juli 2016 i et strålende vær. I dag var det sol og noen få minusgrader. Snøen glimret med sitt fravær. Høststemning i Desember. Ved Coop i Osen kjørte jeg til venstre og kjørte 4,4 km etter Sørmelansvegen og parkerte like før gården Engan. Herfra går det en grusvei opp til toppen. Veien er stengt med bom. Ved parkeringa står det et skilt med Gjeltheia 4,4 km. Fra denne veien er det god utsikt mot Sørmelansvatnet og Lindsetvatnet. På toppen er det en varde som står på listen med trigpunkter av 1. orden Sør-Norge. Trigpunktbolten står to meter fra varden. Det står også en stor, høy mast på toppen. På returen valgte jeg å gå innom pb-toppen Fremmerheia. Mellom Gjeltheia og Fremmerheia er det et dypt skard, med stup på begge sider. Jeg fant ei kløft med litt småbjørk og gras, og her var det greit å komme ned. På tur opp til Fremmerheia var det et punkt som var litt bratt, men her var det også en del småbjørk som ga gode tak. Selve topp-platået er flatt og fint. På topp-punktet er det ingen markering. men ca 70 meter fra toppen er det lagt opp en del mosegrodde steiner. Denne høyden er. ca. like høy som topp-punktet. På returen tok jeg en mer direkte rute ned mot Engan Gård. Passere ei myr og et elgtårn og kom inn på veien like før bommen.
Statistikk:
Osen 23-24/45
Trøndelag 706-707/1560
Signaltopper 18/151
Trigpunkter av 1. orden i Sør-Norge 55/231

Hvilebenk på grusveien mot Gjeltheia
Sørmelanshuken
Utsikt fra det doble autovernet mot fra venstre Lindsetvatnet og Sørmelansvatnet. Pb-toppen med sol i midten heter Middagsfjellet