Holgrove i Skjåk (12.12.2020)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Lom og Skjåk ysteri (408m)
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Holgrove (600m) 12.12.2020

Føringstur med isklatring for Ellen og Heidi opp Holgrove i Skjåk. En fin islinje som fryser tidlig, og som holder seg langt ut over vinteren. Ikke hørt om andre som har klatret den før, men det er den sikkert. Innmarsjen gikk fra Lom og Skjåk Ysteri. Fulgte rødmerket sti mot Sandåhytta i ca. 100 høydemeter før vi trakk vestover langs en traktorvei. I det traktorveien gjorde en brå venstresving fortsatte vi rett fram et par hundre meter langs et dyretråkk før vi begynte å gå oppover mot bekken i til tider tett granskog. Etter hvert ble det så bratt at det var bedre å trekke inn på bekken og klatre noen introlengder langs denne. De første tre intro-taulengdene var rundt grad WI2, de neste fire taulengdene bød på fin isklatring med flott utsikt over Ottadalen, grad WI3+ (generelt WI3, men hadde et fem meter bratt opptak i nedre del som evt. kan omgås), 7 taulengder totalt.

Klar for isklatring.
Oppover langs fossen.
Isklatring er gøy! :)
Toppbjørka.
Skjåk naturlegvis...

Vi trakk ut av fossen på venstresiden da det ble slakere. Deretter skrådde vi mot venstre i bratt bjørkeskog for å komme inn på stien fra Sandåhytta og ned igjen til ysteriet. Mistet stien et lite parti midtvegs pga at det begynte å bli mørkt og det lå en del snø i stien, men fant den raskt igjen.

Takk for en fin tur, Ellen og Heidi! :-)

Kart

Trykk for dynamisk kartvisning.