Litle Toren, Klakken og Felden (12.12.2020)  6

Ascents Felden (1,272m) 12.12.2020 07:59
Klakken (1,258m) 12.12.2020 07:59
Litletoren (1,165m) 12.12.2020 07:59

Fantastisk flott rundtur med Robert, Alper, Geir, Øystein og Dina. Hard snø fra parkeringa til tregrensa, stort sett bra skiføre lengre oppe.

Tynt snødekke opp mot Litletoren, men om ikke annet såle.

Første spenningsmoment var oppgangen til østryggen på Litletoren. Her fant vi en bratt snørampe som var grei å følge. Utsatt men enkelt. Selve østryggen var like fin som vi hadde håpt på og uten vanskeligheter. Kun labbing på stegjern i spektakulære omgivelser, med uttopping akkurat da sola stakk frem over Store Toren.

Rampen
Fra rampen med Litletoren bak
Geir på nedre del av østryggen
Geir og Alper
Dina og Øystein på Litletoren

Fra toppen fikk vi noen fine svinger ned i skaret mot Klakken, riktignok på litt tynt snødekke.

Den litt snillere vestsida på Litletoren. Fint skiterreng opp her hvis man vil gå normalveien vinterstid.

Fra Klakken rennte vi litt ned mot sadelen til der eggen smalner inn. Her ble det på igjen med stegjern. Geir gikk i forveien og fant en grei vei ned. Et par-tre litt tekniske og utsatte nedklyvingspunkt, men aldri direkte vanskelig. Jeg hang ut en taustump på et av punktene slik at de som ville kunne sikres ned.

Klakken. Robert sees på toppryggen. Han ga seg her.
Tilbakeblikk på to av de litt tekniske passasjene ned egga fra Klakken. Alt kunne for såvidt ha vært omgått ned snøflankensom sees under toppen, men hvor hadde morroa vært i det?

Fra sadelen og opp til Felden bratnet det skikkelig til. Geir fortsatte i front og var raskt oppe. Ettersom tauet allerede var tatt frem knyttet jeg, Øystein og Dina oss inn for å gå løpende. Det var for så vidt en grei tanke, men ettersom alt av stein var plastret av is og snø ble det tynt med sikringer. Selv om det var bratt var det heldigvis nokså enkelt, så alle kom seg problemfritt til topps.

Geir i gang opp ryggen til Felden. Øystein i forgrunn.

Nedkjøringa fra Felden begynte nordover langs ryggen før vi slapp oss ned i den bratte østflanken. Alper hadde slitt med kramper i beina en stund, og måtte grave dypt for å holde seg på beina. I nedre del bratnet flanken til. Her kom dagens skicrux ned en bred renneformasjon på ca 45 grader med nokså krevende snø. Artig, men ikke en plass det ville vært gunstig å falle ettersom det var litt stein i utløpssona. Resten av nedkjørings ble det cruidsing ned dalen på 10 cm tørrsnø på fast såle. Rett og slett prima!

Dina har jobba seg ned bratta