Stamping i snø til Fjellsjøkampen (05.12.2020)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Gjødingssætra (487m)
Ascents Fjellsjøkampen (812m) 05.12.2020

Etter et ukelangt opphold hos familien til Natasha på Espa, var det på tide å reise opp igjen på Filefjell. På vei hit kjørte vi en omvei på vestsiden av Mjøsa for å ta turen opp på Fjellsjøkampen, som er kommunetoppen i Hurdal. Parkerte ved Gjødingssætra og trasket i vei innover anleggsveien, som nå var en preparert skiløype. Jeg vet selv hvor irritert jeg blir når folk går til fots i løypene, men det var heldigvis andre spor her.

Etter å ha fulgt denne veien et lite stykke, gikk vi inn på stien med skilt mot Fjellsjøkampen. Ganske dyp snø, så jeg angret fort på at vi ikke hadde tatt med trugene. Gikk tregt, men vi kom oss oppover. Enkelte steder var det ikke alltid like lett å se hvor traseen gikk mellom trærne. Snøen var såpass dyp at den dekket hele stien. Det er uansett gjort en såpass solid jobb med blåmerkingen at det aldri var noe problem å holde seg på rett kurs.

Det ble mer og mer snø jo høyere opp vi kom og enkelte steder ble det knedypt. De 2,5 km tok sin tid, men omsider fikk vi øye på utkikkstårnet og toppunktet mellom trærne. Skilt som markerer toppen og en koselig benk ved siden av. Vi gikk opp i tårnet for å ta litt bilder. Snøen hadde fargelagt også innsiden av dette. Skodden hang tykt over hele fjellet, så noen utsikt kunne vi glemme. Det er en sikteskive her oppe. Denne var nå nedsnødd og full av is, men jeg fikk banket det av. Imponerende hva man ser herfra.

Vi fulgte deretter samme vei ned. Fikk skiftet til tørt og satte kursen mot Filefjell. Hadde egentlig planer om en tur oppom Lauvhøgda i Vestre Toten også, men vi hadde en middag å rekke sammen med min mor og far på hytten, så det får bli en annen gang. Nydelig julestemning langs veien. Julemusikken stod på full guffe i bilen.