Slåtteberget & Hovseterhøgda - Ringerike (02.12.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Slåtteberget p-lomme (341m)
Endpoint Slåtteberget p-lomme (341m)
Ascents Slåtteberget (504m) 02.12.2020 13:21
Hovseterhøgda Nordvest (507m) 02.12.2020 14:31
Hovseterhøgda Sørøst (507m) 02.12.2020 14:49
Visits of other PBEs Setervad bomavgift (198m) 02.12.2020 12:12
Slåtteberget p-lomme (341m) 02.12.2020 12:43

Tross grått og stusselig vær med tåke i høyden og mulighet for lett yr og sludd, ville jeg få til en tur denne dagen. Varslet for de kommende dagene tydet på at nedbøren ville komme som snø i innlandet og i høyden. Foreløpig var det trolig kun et lite melisdryss på rundt 500 meters høyde, som jeg hadde tenkt meg på i dag. Så muligens var dette siste mulighet for fottur uten snøvassing på de litt høyere åsene rundt Hønefoss i hvert fall...

Jeg kjørte til Hensmoen, like nord for Hønefoss. Der svingte jeg av E16 og fortsatte gjennom industriområdet til grusveien som går nordover fra dette området. Denne grusveien er en bomvei, og avgiften betales med Vipps ved Setervad.

Her, ved Setervad, betales avgiften for å kjøre videre mot Søre Vælsvatnet.

Det var en del is på veien mot Søre Vælsvatnet. Heldigvis hadde et tynt lag med sludd og rim frosset fast i isen, og flere steder var det fremdeles grus og småstein i veibanen, så det var ikke spesielt glatt.

Rett før Søre Vælsvatnet svingte jeg til venstre og parkerte i en lomme før brua som går over elva Væla. Veien som går videre herfra og nordover langs vestsiden av vannet er sperret med bom her ved brua.

Parkering til høyre her. Rett frem fortsetter grusveien som går på vestsiden av Søre Vælsvatnet. Brua over Væla ses like bakenfor den låste bommen.

Jeg valgte å gå på Slåtteberget (504) først. Turen dit skulle vise seg å bli lettere enn forventet...

For først ruslet jeg på veien bort til en hytte som lå på vestsiden av Søre Vælsvatnet. På motsatt side av veien for denne hytta gikk det noen ganske nye spor etter skogsmaskiner oppover i lia mot Slåtteberget. Heldigvis hadde frosten sørget for at disse sporene var fine å gå i nå, men det var fremdeles noe vann enkelte plasser. Ikke overraskende ledet disse skogsmaskinsporene opp til et hogstfelt. Så dermed kom jeg enkelt opp det bratteste partiet i østflanken på Slåtteberget.

Fra litt under 450 meters høyde fortsatte jeg inn i lyng og skog, men nå var det temmelig slak stigning, så ble ikke noe særlig mer strevsomt å gå her. Noe høy lyng enkelte plasser, men skogen var stort sett grei å ta seg fram i.

Toppområdet på Slåtteberget (504) har en liten, bratt skrent mot øst og nordøst. Her fulgte jeg ikke helt med, og endte opp med å gå bratt opp fra øst. Hadde sluppet denne skrenten om jeg hadde valgt å gå rett frem og komme mot toppen fra sørøst...

Toppunktet på Slåtteberget (504). Noe mer åpent var det på den nordre kulen, som skimtes mellom trærne bak sekken min. Muligens mer utsyn der, når det ikke er tåke...

Jeg tok en liten ekstra runde på noen jevnhøye punkt oppå Slåtteberget innen jeg fulgte stort sett samme rute ned igjen mot Søre Vælsvatnet. Takket være det tynne laget med rim og snø på lyngen kunne jeg se hvor jeg hadde gått under oppstigningen.

Nedover hogstfeltet hvor jeg fulgte sporene etter skogsmaskiner. Søre Vælsvatnet skal befinne seg i tåka oppe til høyre i bildet.

Tilbake ved bilen var jeg bare snaut halvveis på dagens tur. Så jeg spaserte videre forbi bilen og fulgte veien bort til en hytte som ligger nede ved den sørøstre delen av Søre Vælsvatnet. Jeg rundet denne hytta og vandret oppover veien som går i retning Hovseterhøgda. I en sving hvor veien fortsetter nordøstover var det plutselig skiltet mot Hovssetra på en sti som tok av bratt opp mot høyre. Denne stien møtte snart en traktorvei, som ifølge kartet skulle stoppe oppå en liten topp på rundt 470 meters høyde. Like før denne høyden valgte jeg definitivt feil rute... For der traktorveien svingte til høyre og opp på 470-meters høyden, tok jeg til venstre på noe som lignet en sti. På returen fant jeg ut at riktig rute gikk noe midt i mellom (se siste bilde i rapporten).

Stien/tråkket jeg valgte fra traktorveien viste seg å gå noen få meter øst for den riktige stien (som jeg fulgte på returen). Jeg kom ned i et søkk, hvor det ble ganske gjengrodd med buskas og småskog. Da jeg kom opp mot høydedraget hvor Hovseterhøgda Nordvest (507) befant seg, ble det mer lettgått igjen. Jeg la ruta via noen jevnhøye kuler innen jeg sto på nordvesttoppen.

På Hovseterhøgda Nordvest (507).

Været og forholdene innbød ikke til noen lang pause på Hovseterhøgda Nordvest, så jeg ruslet snart videre bort til sørøsttoppen. Jeg var i grunn forberedt på vandring i hvitrimet skogslyng på denne etappen, men det dukket ganske tidlig opp en liten sti som jeg valgte å følge videre. Stien dreide etter hvert litt vel mye mot sør, men i et stikryss tok jeg til venstre og var heldigvis på vei mot Hovssetra og sørøsttoppen igjen. Jeg mistet denne stien på slutten, og endte opp med en bratt og noe uveisom oppstigning til Hovssetra.

Hovssetra.

Snaut 100 meter nord for Hovssetra fant jeg toppunktet på Hovseterhøgda Sørøst (507). Masse trær rundt denne toppen, så mye tydet på at jeg ikke gikk glipp av noe utsikt i gråværet.

På Hovseterhøgda Sørøst (507).

Ned fra Hovseterhøgda Sørøst (507) valgte jeg en mer nordlig rute. Søkket jeg kom ned i noen meter vest for toppen var veldig vått, og i tillegg var skogen kronglete å ta seg frem i her. Jeg kavet meg gjennom dette partiet uten å plumpe nedi. Litt lengre vest/sørvest nådde jeg stien jeg hadde fulgt motsatt vei litt tidligere, og strenet nå avgårde i retning Hovseterhøgda Nordvest (507).

Like før jeg nådde nordvesttoppen igjen, mistet jeg stien. Mulig den gikk opp til selve toppen...? Jeg fortsatte nå uansett videre i lyngen litt sør for toppen, og forberedte meg på å labbe gjennom den hvite lyngen et stykke. Det stykket ble heldigvis ikke langt, for snart dukket det opp en sti igjen like vest/sørvest for Hovseterhøgda Nordvest.

Lettet over å ha en sti å følge nå på returen, langet jeg ut i håp om at denne stien gikk i den retningen jeg hadde tenkt meg. Og det gjorde den... Jeg endte til slutt opp på traktorveien ved 471-høyden hvor jeg hadde valgt feil sti da jeg gikk motsatt vei. Nå så jeg hvor jeg skulle ha gått... bitte litt mer til høyre:

Stikrysset hvor jeg valgte feil under oppstigningen til Hovseterhøgda. Da gikk jeg til venstre, over vannpytten. Riktig sti går inn i skogen litt til høyre for midten.

Nå var jeg tilbake på traktorveien, og herfra fulgte jeg samme rute nedover til Søre Vælsvatnet og tilbake til parkeringslomma hvor bilen sto. I det tåkete og grå været hadde det virket som skumringen begynte for lenge siden, men nå mens jeg gjorde meg klar for hjemreisen var det mer tydelig at dagslyset var i ferd med å ebbe ut.