Kvernvassfjellet (Namsos 175/179) (29.11.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fiskåa parkering (90m)
Ascents Kvernvassfjellet (729m) 29.11.2020
Visits of other PBEs Fiskåa parkering (88m) 29.11.2020
Grønkleppen Nordøst (554m) 29.11.2020

Kjørte etter Fv17 forbi Høylandet og til nordenden av Øyvatnet. Her er det et skilt Fiskåhaugen 2,5. til venstre. Fra det innerste huset fortsatte jeg 1, 7 km etter en skogsbilvei til Fiskåa parkering. Jeg skulle bestige Kvernvassfjellet i Namsos Kommune, men mange peakbookere har vært her, da dette er utgangspunktet for kommunetoppen Grønkleppen også. Jeg gikk opp like før elva Tverråa renner ned i Fiskåa. Krysset Tverrelva et par ganger. Lite snø i lavlandet, men fra ca 300 moh. var det skareføre med ca 1 cm. gjennomslag. Jeg gikk fottur, men det ville vært mulig med ski i høyden selv om det er lite snø. Jeg gikk i fjellsiden til Grønkleppen, men droppet denne da jeg har vært der to ganger. Jeg gikk innom det østligste punktet i Namsos Kommune, også dette for andre gang.Punktet har en rund stein som ligger på en flat stein som har en liten stein under som støtte. Fint å gå fra dette punktet og opp til toppen av Kvernvassfjellet. Mesteparten av denne turen har foregått i Høylandet Kommune, men toppen ligger 30 cm. inn i Namsos Kommune. En bitteliten varde på toppen. Jeg mangler nå fire topper i Namsos Kommune. En ligger på ei øy ute i Salvatnet. Hvis det blir vinter og is på Salvatnet kan to topper tas med ski over isen. Jeg fulgte mine egne spor på returen, og jeg klarte å komme ned til bilen en halv time etter solnedgang. Vindstille på turen unntatt litt bris oppe på toppen.

Soloppgang i Øyvatnet
Kryssing av Tverråa
Det østligste punktet i Namsos Kommune
Kvernvassfjellet Namsos (og litt i Høylandet)
Fine skiforhold på Kvernvassfjellet
Den lille toppvarden på Kvernvassfjellet nederst til høyre
Sola på tur ned ved Tverråa
Utsikt mot Kvitfjellet og Fiskåvatnene

Kun 4 topper igjen.

Written by otto 16.01.2021 15:13

Namsos er den nye storkommunen hva pf-100 topper angår.

Tromsø 215, Narvik 207, Senja 179, Namsos 179.

Spent på finaledagen Terje. Hvorfor ikke Storøya som er en innlandsøy med pf 132m. Blir gjerne med .....

Sv: Kun 4 topper igjen.

Written by TERJES 16.01.2021 21:14

Jeg var ikke klar over at Namsos ligger på delt tredjeplass i Norge på pf100topper. De fire toppene jeg mangler i Namsos ligger alle i området rundt Salvatnet. Storøya, som ligger ute i Salvatnet, må enten entres med ski på vinteren eller med båt på sommeren. Salvatnet er jo Europas nest dypeste innsjø så isen er vel neppe sikker ennå, da den ligger kun åtte meter over havnivå. Det er mulig å leie båt fra firma Albert Collett A/S . De har utleiebolig og båt i Straumen i østenden av Salvatnet. På mine turer rundt Salvatnet har jeg truffet firmaets oppsynsmann to ganger. Lars Monsen padlet også over Salvatnet i en selvlaget tømmerflåte på villmarksturen hans i regi av NRK. Det kunne vært artig å ta denne som finale, men da blir det vel ikke før til sommeren. Skal vi leie utleieboligen ett døgn og lage et mini peakbooktreff? Har du begynt å samle på øytopper i innsjøer Otto?