Uradalen 19/7 2012 (19.07.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point 2.Koldedalsbru (1,130m)
Endpoint 2.Koldedalsbru (1,130m)
Ascents Raudehaugen (1,270m) 19.07.2012
Visits of other PBEs Tyinholmen (1,085m) 19.07.2012

25Etter frokost på Fondsbu, bestemte Hans Thorvald og jeg oss for å gå på Uranostind. Pakket sakene våre i bilen og kjørte anleggsveien fra Tyinholmen og innover Koldedalen. Kom ikke lenger enn til den andre brua over Koldedøla, hvor vi måtte parkere på grunn av snø i veien. Måtte følgelig gå de 4 kilometrene inn til veibommen ved Raudehaugen. Fulgte så t-merket råk innover forbi Uradalsvannet. Her skrådde vi opp i fjellsiden mot Uranostind. Kom oss via et litt kritisk punkt opp til flaten med rød stein. Tok deretter rett oppover og fulgte noen varder,men gikk oss etterhvert helt fast i berg og glatte sva. Tok oss derfor et stykke ned igjen, og prøvde deretter og komme oss opp litt lenger nord. Fant også her noen spredte varder innimellom glatte sva og bratte snøfonner. Kom oss etterhvert opp i riktig høyde for å kunne gå rett nordover og videre opp i skaret mellom Uranostinden og Slingsbytinden. Her oppe på ca.1780moh. valgte vi likevel å snu da vi anså ei hengebratt snøfonn som så ut til å ende rett ut i et stup lenger nede litt for risikabel uten stegjern. Bittert, men der og da føltes det som en riktig beslutning. Tok oss deretter god tid på veien ned igjen til Uradalen, og kom oss greit ned stort sett i samme trase som vi kom opp. Ingen spesielt tiltalende fjellside i snøsmeltinga, med mye glatte sva og løs ur, samt tåke som kom og gikk.
Vel nede igjen tok vi oss en lengre matpause, men det ble en lang og tung retur tilbake til utgangspunktet, da humøret ikke var helt på topp. Rett før vi kom ned på bilveien i Koldedalen var vi oppom toppunktet på Raudehaugen 1270 moh, med forhåpninger om at denne ubetydelige toppen skulle være et Peakbookelement. Det ble den i etterkant av vår litt mislykkede tur. Det ble en lang og tung tur på mye snø. På tilbakeveien langs Uradalsvannet begynte snøen og bryte, så det var to våte karer som kom tilbake til bilen. Turen ble på 25 km og vi brukte 9 timer. Til lyden av fosseduren fra Koldedøla tok vi oss så nok en matbit før vi kjørte tilbake til Gausdal.