Til Niusen på Skøye med Dag (21.11.2020)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Nihusvegen, Skodje (61m)
Endpoint Nihusvegen, Skodje (54m)
Ascents Nihusen (438m) 21.11.2020
Bilde #1: Første del av turen går gjennom skog.
Bilde #2: Vi begynner å få litt utsikt, men er fremdeles ikke  ute av skogen.
Bilde #2: Vi begynner å få litt utsikt, men er fremdeles ikke ute av skogen.

Det hadde nylig falt en del snø, slik at det i de høye fjellene var for mye snø til å gå vanlige fjellturer, men samtidig var det fortsatt for lite med tanke på å skulle gå på ski. Så da foreslo eldstegutten min at vi kunne gå på Nihusen på skøye. Dette fjellet er ikke særlig høyt, bare 438 høydemeter, så man kommer seg alltids både opp og ned igjen, selv om det er litt glatt, og man bruker litt tid på turen.

Bilde #3: Utsikt mot Skodjevika og Storfjorden.
Bilde #4: Utsikt mot sørvest-vest, langs en fjellrygg kalt Slettefjellet.

Vi kjørte til Skodje [lokal utt.: Skøye], og parkerte på parkeringsplassen bak rådhuset og legekontoret (se kart), og derfra fulgte vi Nihusvegen opp til skogen. Min sønn hadde vært på Nihusen før, og visste vegen, men med en god turbeskrivelse skulle det uansett ikke ha vært vanskelig å finne stien vi skulle følge gjennom skogen og opp på fjellet. Stien vi fulgte var fin og god, og var grei å følge gjennom skogen, som for det meste var plantet granskog. Mellom trærne kunne vi skimte at utsikten ble gradvis bedre etterhvert som vi kom opp i høyden, men nyte utsikten fikk man jo ikke før vi var ute av skogen (Bilde #2).

Bilde #5: Utsikt fra Nihusen mot Engsetdalsvatnet og Vatnefjorden. På hver sin side av Vatnefjorden sees Grøtshornet [663 m.o.h.] og Grødet [693 m.o.h.].
Bilde #6: Utsikt fra Nihusen innover i Engsetdalen. Fjellene i bakgrunnen er (fra venstre) Grødet [693 m.o.h.], Otrefjellet [626 m.o.h.] og Blåskjerdingen [1069 m.o.h.].
Bilde #7: På toppen av Nihusen [438 m.o.h.].
Bilde #8: Utsikt østover.

Vi fulgte stien gjennom skogen, og etter hvert kom vi opp på en skogsvei, som vi fulgte så langt den rakk; og deretter var det tilbake på en sti igjen. Turen opp på toppen var ikke lang, og det gikk ikke lang tid før vi var oppe. Utsikten fra Nihusen er fabelaktig i alle retninger (se bilder ##4-9), spesielt når man tenker på at fjellet på sett og vis er omkranset av mye høyere fjell. Vi stod en stund på toppen og betraktet utsikten, og vi tok en del bilder, men så begav vi oss på vei ned igjen.

Bilde #9: Utsikt mot Blåskjerdingen med Tindfjellet.
Bilde #10: På vei ned igjen passerte vi et myrlend område med bekker under snøen.

Vi fulgte en litt annen trasé ned enn det vi hadde gjort opp. Den første delen av nedturen bar over snaufjell (bilde #4), men så var vi nede i skogen igjen. Et problem både på snaufjellet og i skogen denne dagen var at der var en hel del snø, men bakken under snøen var ennå ikke frosset, og det var heller ikke de mange bekkefarene i skogen. Her og der var det derfor lett å tråkke gjennom den bløte snøen, intetanende om at det var en bekk eller en pytt rett under snøen; og da var det fort gjort å bli våt på beina.

Bilde #11: En skogsvei vi fulgte på vei ned igjen.
Bilde #12: Samme skogsvei som på foregående bilde.

Kort etter kom vi imidlertid ned på nok en skogsvei, og da var det straks lettere å gå igjen, selv om det fortsatt var bløtt og vått (bilde ##11 og 12). Vi fulgte så denne skogsveien nedover mot bebyggelsen, og endte opp i et byggefelt om lag 1 km vest for Skodje senter. Vi fortsatte nedover gjennom bebyggelsen til vi kom til hovedveien, og fulgte deretter denne tilbake til utgangspunktet der vi hadde parkert bilen.

Bilde #13: På vei gjennom bebyggelse/byggefelt ned mot hovedveien igjen.
Bilde #14: Til slutt fulgte vi hovedveien tilbake til Skodje Rådhus og parkeringsplassen der bilen fortsatt stod og ventet.