Øst for Ringsrudåsen - Høyest i Gjøvik (28.11.2020)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Vei på sørvestsiden (730m)
Ascents Ringsrudåsen (842m) 28.11.2020 13:39
Øst for Ringsrudåsen (837m) 28.11.2020 13:46

På vei fra Filefjell til Espa valgte jeg og Natasha å ta turen oppom Gjøviks høyeste punkt, som ligger på kommunegrensen mellom Gjøvik og Nordre Land, like sørøst for Ringsrudåsen.

Ringsrudåsen

På Aust-Torpa tok vi av fra vei 2440 ved Opprud og fulgte anleggsveien som går innover her. Denne var selvsagt ikke strødd og bilen til Natasha er som kjent ikke den beste på anleggsveier. Heller ikke på klink is, slik det var innover denne veien. Trodde seriøst vi skulle skli i grøften da vi kjørte ned en liten bakke. Vi holdt pusten begge to og det var så vidt vi klarte å holde oss på veien.

Vi kjørte rolig videre innover og kom oss omsider til veis ende like nord for høyde 744. Herfra var det kun en kort marsj på en halv km opp til Ringsrudåsen. Det var kaldt og nydelig senhøstvær med lav sol.

På Gjøviks høyeste punkt

Vi gikk vår egen rute gjennom stort sett åpent og fint terreng. På trigpunktet på Ringsrudåsen stod en hvit sofa under en gapahuk uten tak. Kan tenke meg det er fint å sitte her en sommerkveld, men i dag ble vi fort kalde i baken.

Vi gikk deretter snaut 100 meter i retning sørøst til vi kom ned til "Øst for Ringsrudåsen" og kommunetoppen i Gjøvik. Her var det festet et norsk flagg i et avkappet tre og en varde som markerte punktet. Etter noen bilder dreide vi ned igjen og tilbake til bilen før vi kjørte videre til Espa.