Kommunetopp - Knarren 748 moh, Nome, Telemark (27.11.2020)

Written by josokbakke (Ole-Johann Jøsokbakke) GSM

Ascents Knarren (748m) 27.11.2020
Visits of other PBEs Knarren parkering (648m) 27.11.2020

Skorvetoppen/Gøysen 1370 moh, Seljord, Telemark

Planen var å utnytte det fine været til å jakte på enda en kommunetopp i Telemark. Valget falt på Knarren 748 moh i Nome. Men siden det er langt å kjøre for å gå en kort tur opp på en slik liten topp, fant jeg ut at Skorvetoppen/Gøysen 1370 moh i Seljord var et flott turmål som kunne være hovedmålet med denne turen.

Jeg kjørte til Seljord på torsdagskvelden og parkerte bilen i enden av veien ikke langt fra der turstien til Gøysen starter. Veien opp er virkelig bratt! På parkeringen overnattet jeg i bilen. Det ble en fin natt, men månen lyste neste for sterkt gjennom panoramataket...

Neste dag startet jeg turen i syvtiden om morgenen, lenge før det ble lyst. Det var en fin opplevelse å gå oppover samtidig som det grydde av dag. Det var et nydelig lys i horisonten bak det mørke Seljordvannet. På ca. 1000 moh og vel over tregrensen spiste jeg frokost. Da hadde det blitt lyst, men solen lå fortsatt bak fjellene. Det er en fantastisk utsikt på denne turen! Bakken var frosset og stien var til tider dekket av is, men det gikk greit å gå rundt de glatteste partiene. Det var overraskende lite snø!

På selve toppen er det utsikt hele veien rundt. Mest fremtredende er Gaustatoppen og Brattefjell.

Nordnibba og flyvraket skal jeg ha til gode til en annen gang; dette var en tur som frister til gjentagelse!

Etter en frisk start på dagen med gode 900 høydemeter i beina var det bare å sette seg i bilen og dure av gårde til neste turmål; Knarren i Nome.

Kommunetopp 159/410 - Knarren 748 moh i Nome i Telemark

Dette var en enkelt tilgjengelig topp med bilveg helt opp til 650 moh ved Asbergslåtte i Beinbrotalen. Jeg fulgte en traktorveg før jeg gikk opp ryggene i nordøstlig retning mot toppen. Delvis uten sti, bare noen dyretråkk her og der. Utsikten var fin her også. Nydelig dag!