Blåtinden (24.11.2020)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kantornes (34m)
Ascents Blåtinden (1,180m) 24.11.2020

Etter en strålende start på skisesongen på søndagen dukket det opp en ny finværsdag som absolutt ikke kunne tilbringes foran PCen. Blåtinden ble valget til de alle fleste av oss og vi ble en ganske stor gruppe på 6 som dro på tur i lag denne tirsdagen. Tim og Johanna, Tims kompiser Jonas og Richard og broren til Richard (glemmer navnet nå..). Det var åpenbart mindre snø her enn vi hadde opplevd på Ullstinden, men det var akkurat nok til at vi kunne ihvertfall gå på ski fra bilen og opp skogen. Over tregrensen var det faktisk ganske greit skiføre selv om sålen ikke var så god. Richards bror slet litt med problemer på bindingen, så det ble en liten pause før vi gikk videre mot starten av Blåtindbolla. Jonas hadde nok skjønt sin rolle som brøytemannskap på denne turen og gjorde en veldig bra jobb av å tråkke fine slake spor i ekte puddersnø hele veien opp bolla, noe som jeg satte stor pris på! Gruppen ble litt spredt etter hvert, men da sola dukket opp over horisonten ble det flere pauser for å nyte det flotte synet. Rosa og oransj lys skinte ned på snøen og det var bare herlig å stå og se på utsikten over Balsfjorden.
Oppe på platået fortsatte det fine skiføret og på toppen ble det bare en kjapp pause på guttene før de satte i gang med å kjøre ned for å kunne rekke en ny runde fra starten av bolla før sola forsvant. Jeg og Johanna hadde det ikke like travelt, så vi kjørte ned noen minutter senere. Det ble maks kos å flyte ned i puddersnøen, selv om beina ga noen indikasjoner på at de var fremdeles ikke vant med å gå så mange høydemeter med nesten 4,5kg under hver fot. Vi hilste på guttene før vi kjørte videre ned mot tregrensen og etter hvert bestemte oss for å ta av skiene og gå ned de siste 200 hm. Det var ikke lenger artig å beholde skiene på beina pga null såle, masse busker og stein osv. Men, for en tur da!

Pene spor laget av Jonas!
Nyyyyydelig lys og utsikt
Ustikt nordover
Fine folk på toppen
Svartnestinden, Snømannen og Andersdaltinden
Glemte ikke selfien heller
Johanna koser seg i pudderet
Johanna koser seg i pudderet og lav novembersol