Sommertur på Hanekamtinden, Steigen (23.11.2020)

Written by IHM001 (Ingrid H Magnussen)

Ascents Hanekamtinden (536m) 23.11.2020 11:40

Her følger en litt sen posting av sommertur til Hanekamtinden.

Undertegnede og lailahoivik gikk turen 1. august 2020, på en av de fantstiske varme og fine dagene i sommer.
Fra avstand troner toppen bratt og ugjestmild, med luftig fjellside mot sørvest. Fjellet er taggete og ser ut som, ja nettopp, en hanekam
Toppen består av en fortopp og deretter to tette topper. Disse tre toppene er tydelig adskilt av to skar. Turen gir en fantastisk utsikt mot Flagsundet og Vestfjorden.

Vi startet fra sør, nær Solheim / Laskestad, hvor vi parkerte nær Jokerbutikken. Ved siden av butikken gikk en velgått sti opp til skaret mellom Hanekamtinden og Prestkona. Egentlig hadde vi tenkt oss på Prestkona, men den flotte hanen kneiste så stolt og lokket, og vi lot oss friste. Vi hadde sett på fjellet tidligere, men ikke funnet andre beskrivelser enn én her på Peakbook.

Ved ca 250 meters høyde tok vi av fra den tydelige stien og dreide til venstre opp mot Hanekamtinden. Fulgte sti og sauetråkk oppover. Stien ble etter hvert diffus og tidvis borte.
Etter hvert som vi nærmet oss fortopp ble det brattere, på venstre hånd gikk det luftig rett ned, på høyre side ble gresskråningene stadig brattere.
Vi gikk for det meste i vegetasjon på høyre side av eggen. Fjelkvaliteten på eggen er dårlig, og sikringsmulighetene var tilsvarende dårlig. Vi mente derfor det var tryggere å gå i lyng/ vegetasjon enn å sikre. Vi fant busker og kratt, eller hadde hender plantet dypt i lyngen.

Første fortopp kan fint klyves opp (vegetasjon), men vi anbefaler ikke å klyve fra fortroppen videre ned i neste skar, fordi fjellet ned mot skaret er råttent. Klyv heller ned igjen i vegetasjon til stien. Det går sti rundt fortopp, i vegetasjon på høyre side.
Vi fulgte sti videre rundt fortopp og opp til første skar. Deretter oppover i vegetasjon, og etter hvert litt på eggen. Vi var kun kort inne på eggen, og da holdt vi helt til høyre på en «rampe»/renne som var litt rødlig i fargen. Her var det klyving, ca grad 2 og noe eksponert, så vi passet på at vi hadde gode tak.
Deretter beveget vi oss igjen ut i lyng på høyre side, og kom opp til skar nr to.

Herfra ser det ut som en kan klyve på fjell til topps, men det blir gradvis mer eksponert, så vi valgte (av hensyn til undertegnede) å bevege oss ut i lyng til høyre. Nå ble det bratt, men nok av vegetasjon og små trær som gav gode tak.
Vi kløv oppover og kom via østsiden opp til stangen på toppen. Obs, noen løse blokker. Selve toppen var liten, ikke akkurat plass for å ligge og nyte lunsjen.
Vi returnerte samme vei som opp.

Til sammen var vi ute i ca fire timer, men hadde rolig tempo og gode pauser. Kan gjøres mye raskere. Siste del av turen mot toppen er delvis luftig, eksponert, og ikke barnevennlig.

Noen dager senere traff vi noen lokale jenter som i en bisetning nevnte; «Hankamtinden, jeg har hørt at den går man ikke på». Bra vi ikke visste det da

GPS spor
Fjellet fra avstand
Fantastisk utsikt mot Flagsundet på vei opp. Fotograf lailahoivik
Nærbilde av de tre toppene
Flott utsikt fra skaret ned mot Flagsundet.
Utsikt ovenfra, ned mot skaret.  Fotograf lailahoivik
Utsikt ovenfra, ned mot skaret. Fotograf lailahoivik
Turen bød på flott utsikt i alle retninger. Her mot Bøsanden
Retur ned over vakkert grønt fjellandskap.  Fotograf lailahoivik
Retur ned over vakkert grønt fjellandskap. Fotograf lailahoivik
Nede på sletten, klar for kald is.  Fotograf lailahoivik
Nede på sletten, klar for kald is. Fotograf lailahoivik
Utrolig fornøyd med dagens valg av turmål. Fotograf lailahoivik