Durmålstinden (14.11.2020)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kattfjordeidet (108m)
Ascents Durmålsfjellet (921m) 14.11.2020

Etter en ny runde med mildvær etterfulgt av en kald natt ble det et ganske lett valg for å gå en fottur med isøks og stegjern. Det hadde vært en liten stund siden jeg gikk en Durmålstinden, så jeg var rimelig motivert for å gå en rundtur der, først opp den nordligste av de to nordøstvendte eggene og så over platået og ned den sørlige eggen. Forholdene var akkurat som jeg skulle ønsket det, med hard og bærende snø fra rundt 400moh. Det gikk lett og raskt opp til den nordligste punkt der jeg ble for alvor truffet av vinden, men sola varmet godt og det var digg å høre på lyden av stegjern-taggene som biter i snøen. Tuslet videre til varden på det høyeste punktet og kost meg med det gule sollys som skinte rett inn i ansiktet mitt. Herlig å ha fått flere helger på rad med slikt vær. Man setter pris på hver eneste time med sol på denne tiden av året :-)

Etter å ha tatt tusenvis av bilder på toppen gikk jeg ned mot starten av ryggen og gikk forsiktig nedover. Det var ganske bratt og hardt øverst i henget og jeg faktisk valgte å vende meg mot fjellet og klatre ned til det ble slakere. Dessverre litt gjennomslagsskare lenger ned på ryggen, så det var bare å passe på at jeg ikke snublet med stegjern på. Byttet til brodder etterhvert og traff den fine stien som går ned til Kattfjordeidet.

Fremdeles nesten snøfritt på ca 450 moh
Første solstråler på nordsiden av Kattfjordeidet