Gjevingåsen (Kraftig regn ) (22.11.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vikaveien etter Kjølen (194m)
Ascents Gjevingåsen (315m) 22.11.2020

Elendig værmelding fra yr i helga. Kraftig snø på Lørdag etterfulgt av kraftig regn på Søndag. Det var også meldt stiv kuling men vinden var ikke så sterk. Jeg valgte meg ut to topper i Høylandet Kommune som ligger nært vei. Jeg kjørte etter Fv17 til Vassbotnan. Jeg kjørte til venstre over brua over Eida, skiltet med Drageidet og Lilleenget. Jeg kjørte til Vika. Her går det en bomvei til Elgsjøen og Storgrønningen. Bomavgift er kr 80 pr. tur som betales med Vipps. Det ble mer og mer snø dess høyere jeg kom oppover. Etter å ha passert de bratte bakkene opp Kjølen ble det så mye gjennomslag at jeg ga opp og parkerte like før Flyin. Det er fire kilometer opp hit. Jeg måtte gå videre 4,3 kilometer langs Elgsjøen før jeg begynte oppstigningen i terrenget mot Gjevingåsen.
Kun 1,4 kilometer opp til toppen av Gjevingåsen. Her oppe er det åpent med god utsikt mot Elgsjøen. Det er et trigpunkt på toppen. Kun bolten. Returnerte ned til veien og gikk tilbake til parkeringen. Dette som skulle være en kort tur ble en tur på til sammen 8,6 km. etter vei og
2,7 km. i terreng. Jeg begynte å få dårlig tid for å bestige neste topp som ligger på Kongsmoen, da solnedgang er klokka 1450 i dag. Men jeg måtte prøve.

Bomvei ved Vika som går til Elgsjøen og Storgrønningen
Skogsbilveien går langs østsiden og nordsiden av Elgsjøen. Elgsjøen ligger i Overhalla og Høylandet kommune
Naturkunst på tur opp mot Gjevingåsen
Trigpunktbolten synlig i snøen på Gjevingåsen