Grotteklatring utenfor komfortsonen - Øvre Ramsåsgrotta (22.11.2020)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Characteristic Climbing
Visits of other PBEs Sandvika Fjellstue (430m) 22.11.2020 18:54
Øvre Ramsåsgrotta (225m) 22.11.2020 22:17

Siste tur under grensekontrolloppholdet ved Sandvika ble mestringstur i øvre Ramsåsgrotta. For vi som trodde nedre Ramsåsgrotta var en utfordring, så var Øvre helt klart lengre, trangere, våtere, kaldere og mer teknisk. Ca. 60% ut i grotta kom vi til fossen, der vi måtte klatre opp fem meter og lage en via ferrata med tau og kamkiler som gikk opp etter taket over fossen. Her var oss fleste dødelige (utenom Nesset) utenfor komfortsonen. Ettersom den klatretekniske etappen tok 45 min begynte noen av oss å merke nedkjøling, men ikke mer enn hva litt inneklemt styrketrening kan løse.

Turens desidert skumleste del var at vi rett før utgangen kom til et nylig gjenrast parti, som da blokkerte den normale ruta. Vi var redd for at vi måtte snu, men vi klarte å følge vannveien gjennom turens desidert trangeste, laveste og våteste vedvarende parti. Avsluttet med å kråle/svømme ti meter ut av hula sånn at vi sikra at ALT var gjennomvått. Sjeldent jeg er så glad for å se snø igjen, som var ensbetydende med at vi var i friluft igjen.

Vanskelig å se, men her klatret/ålet vi 7 meter over bakken og fossen, oppunder taket. Faller en her uten sikring, så har du et stykk krevende redningsaksjon i gang.