Slitetur til Hopsfjellet (22.11.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Hopsfjellet (439m) 22.11.2020
Visits of other PBEs Vatnlia leirskole parkering (25m) 22.11.2020 12:49

Begynte på stien inn mot Steigtinden, som vi dessverre mistet fort i nysnøen. Kom på rett kjøl etter kort tid, og fortsatte innover. Ved kryssingen av Svartvasselva, tok vi nordover og fulgte et nettverk av dyretråkk til ryggen av Hopsfjellet begynte. Terrenget var tunggått, og snøen hjalp ikke på. Holdt meg tørr på føttene helt til jeg hoppa ned i ei blaut myr med vann over anklene.

Ved friskt mot
Heggmotinden
Hopsfjellet fra undersida

Litt tungt terreng før man kom opp på ryggen, men der åpenbarte en sti seg, og den var fin å følge. Mye knallferske elgspor å se, men dessverre ikke noe møte med kongen. Kom oss etter en del om og men opp til toppen, men det blei et slit i det tunge føret. Kort visitt før returen samme vei.

Tungt terreng og føre
Rimelig ferske spor, nesten overraskende at vi ikke fikk sett elgen!
Toppen

Det mørknet fort, men sporene våre var enkle å følge tilbake til stien til Steigtinden. Her måtte hodelyktene på før de siste par kilometerne på stien.

Retur langs ryggen
Til slutt måtte hodelyktene på