Kolltveiteggi Kviteseid pf 100 (22.11.2020)

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Ascents Kolltveiteggi Nord (808m) 22.11.2020 12:17
Kolltveiteggi (811m) 22.11.2020 12:36

Tok meg et tur til Telemark da det var meldt bedre vær enn i Agder. Hadde tenkt på Raudbergnuten, men veien opp til Tveitgrendi var så glatt at eg snudde. I Kviteseid sentrum åpna eg peakbook appen for å leite etter alternativ. Fant då Kolltveiteggi som e ville prøve meg på. Parkerte ved Groven, rett ved bommen over veien. Det lå ca 5cm snø på veien og var nesten glasert opå, men det brøyt igjennom då e gjekk på den. Mye dyrespor å se i snøen nå, både elg, hjort, hare, ekorn og rev. Da traktorveien tok slutt gikk jeg å kikket etter stier, men ingen å se. Syntes jeg fant en grei trasse oppover, men litt utfordrende opp på nordre Kolltveiteggi. Fin utsikt herfra. Fikk øye på en liten varde med postkasse litt øst for trig pkt. Det hadde vært skrevet inn navn her søndag for en uke siden. Så ble det litt kryssing av småegger før jeg kom opp på Kolltveiteggi 811. Her var også helt ferske elgspor i snøen. Ned igjen kom jeg på sti/dyretråkk ned til lite vann, der mistet jeg sporet. Men fant greit bort til traktorveien igjen og fulgte den tilbake til bilen.