Topper i Modum og Øvre Eiker (21.11.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Dypingskollen (587m) 21.11.2020
Finnebrenna (612m) 21.11.2020
Glomsrudkollen (597m) 21.11.2020
Vollmyråsen (592m) 21.11.2020
Kjørte bomvei opp fra Åmot til Engersetra som er et glimrende utgangspunkt for turer i Finnemarka. Det var ikke mange minuttene på sykkelen før jeg var fremme ved stikkveien vest for Store Vindsjø. Herfra fulgte jeg god kjerrevei/sti opp til Glomsrudkollen. Flott topp og nydelig utsikt i alle retninger fra tårnet på toppen. Dagens desidert flottest topp!
Neste stopp var Finnebrenna 606 moh. Jeg syklet videre forbi Vindsjøvannene, nord for Svarttjern og parkerte ved den blåmerkede stien der den går opp fra veien. Drøy stigning opp til Finnebrenna på god sti til jeg var oppe ved hytta som ligger litt sør for toppen. Herfra ble det bushing videre til toppunktet. Null utsikt fra toppen.
På vei tilbake gikk jeg innom Vollmyråsen som lå litt mer åpent til enn sin storebror lenger nord. Deretter bar det ned til sykkelen igjen og tilbake til krysset ved Vesle Vindsjøen. Herfra gikk det mye oppover til jeg var rett nord for dagens siste mål, Dypingskollen. Her er det merket av en traktorvei nordvest for toppen, denne var definitivt grodd igjen for mange år siden. Dermed bar det oppover i tett buskas og bratt terreng opp til toppen. Null utsikt, og en uinteressant topp for alle andre enn for oss som gjerne skal huke den av på en toppsamlerliste :-)
Sykkelturen fortsatte videre vestover til p-plassen sørøst for Kolbjørnsrudtjernet. Herfra var det bare nedover og flatt tilbake til bilen.
Flott runde med varierte topper, litt snø og knallfint vær.
God merking opp til Glomsrudkollen i Modum
Snart på toppen, tårnet ses oppe i midten av bildet
Utsiktstårnet på Glomsrudkollen
Utsikt sørvestover fra tårnet på Glomsrudkollen
Utsikt nordvestover fra tårnet på Glomsrudkollen
Her er jeg akkurat i gang med stigningen opp mot Finnebrenna
Fint sporsnøføre på vei opp mot Finnebrenna
Toppen av Finnebrenna er ganske gjengrodd
Finnebrenna i Modum
Vollmyråsen i Modum
Fin utsikt vestover fra Vollmyråsen i Modum
Finnbrenna sett fra Vollmyråsen i Modum
Rett ovenfor brattstupet på vestsiden av Dypingskollen er det fin utsikt mot vest. Utenom dette er det bare kratt å se på denne kollen