Sekkebreen - skitur for spesielt interesserte (15.11.2020)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Mysubytta (843m)
Ascents Punkt på Sekkebreen (1,906m) 15.11.2020 not summited

Tredje dag på fjellsportkurs/føring med Martin. Denne dagen ble skitur for de spesielt interesserte inn mot Sekkebreen. Startet med å gå fra Mysubytta med skiene på sekken. Det hadde kommet noen centimeter med nysnø det siste døgnet som gjorde det sleipt i kratt og steinur opp langs Storegrovi. Med godt sporvalg ble det heldigvis ikke så verst å komme seg opp som det kunne se ut nedenfra.

Fra der det flatet ut mot Sekkebreen kunne vi spenne på oss skiene. Inne på breen tok vi en repetisjon av innbinding i tomannstaulag på bre for læringens skyld. Gikk et stykke opp på breen før vi valgte å snu av hensyn til tiden og at Martin skulle kjøre helt til Molde. Fikk noen fine svinger. En del sprekker i nedre del av Storegrovbreen som vi måtte svinge utenom.

Takk for en fin tur, Martin!

Vinter i anmarsj ved Mysubytta.
Fulgte t-stien mot Slæom et stykke før vi dreide opp mot Sekkebreen.
Bratt og relativt kronglete opp langs Storegrovi.
Nok snø i østlige leområder inn mot Sekkebreen.
Bregrotte ved innsteget til breen.
Repeterte innbinding med tomannstaulag på bre.