Eiksberget i Ringsaker (14.11.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Eksberget (337m) 14.11.2020
Eksberget trig punkt (331m) 14.11.2020
På besøk til svigermor i helgen, og vi ville prøve å rekke en tur til Helgøya og Eiksberget før det ble helt mørkt :)
Vi parkerte på en plass sørvest for toppen hvor det var skiltet "Gapahuk". Herfra gikk det en god sti gjennom skogen til Eik gård, og videre opp til toppen. Da vi kom opp på berget tok jeg til venstre i stikrysset for å komme til det høyeste punktet, mens de andre fulgte merking til utsikten mot høyre (østover ryggen). Jeg småjogget bort til masta også, bare for å oppdage at her var det bare kratt og installasjoner. Ti minutter senere fant jeg de andre igjen borte ved utsikten. Herfra kan man se hele Hamar og store deler av Mjøsa. Flott skue!
Vi tok samme vei tilbake akkompagnert av skimtlys fra mobiltelefonene, det var blitt temmelig mørkt da vi var tilbake ved bilen. Kristian, Cecilie og Sigrid var med.
Stien er godt skiltet fra veien
Etter et par minutter kom vi til gapahuken. Her var det laget til en fin, liten klatrepark.
Skilt vest for Eik gård
På vei opp mot berget. Eik gård i bakgrunnen
Det står ei infotavle like ved det høyeste punktet
Ingen minneverdig utsikt fra toppunktet...
...men lenger øst på den langstrakte kollen er det flott utsikt mot Hamar by.
Det var blitt mørkt i skogen da vi nærmet oss bilen igjen